Acerumen

Importanţa somnului de zi pentru bebeluşul tău!

Importanţa somnului de zi pentru bebeluşul tău!

Somnul de zi este o parte importantă a regimului copilului mic. Dar uneori apar dificultăţi mari legate de siestă. Am hotărât să analizăm  încă o dată dacă organizăm corect regimul piciului.

Facem siesta

Noi petrecem în somn o treime din viaţă. Mulţi ani la rând, medicii credeau că somnul este doar o odihnă pentru organismul şi psihicul obosit. Astăzi însă s-a demonstrat că somnul suficient fortifică şi activizează sistemul imunitar al copilului, acţionează asupra intelectului, memoriei şi asupra capacităţilor sale cognitive. În perioada somnului încetinit, organismul degajă hormonul creşterii şi copiii cresc în leagăn la propriu. Uneori însă picii au dereglări de regim, iar aceasta poate afecta dezvoltarea lor psihică, fizică şi intelectuală. Este foarte important să găsim cauza „nesomnului” şi să o înlăturăm.

Specialiştii din Noua Zeelandă au demonstrat că picii care dorm puţin sunt mai grăsuţi decât ceilalţi, întrucât copiii acumulează energie insuficientă din alimentaţie şi mănâncă mai mult decât norma zilnică.

Graficul ideal

Cele mai des întâlnite probleme care pot deregla somnul de zi sunt:

  1. Copilul nu vrea să doarmă ziua, pentru că doarme foarte mult noaptea, aproape până la amiază.
  2. Doarme ziua prea mult, apoi se joacă până la miezul nopţii.

Unii părinţi neglijează regimul, mizând pe faptul că organismul copilului „îşi cunoaşte mai bine propriile necesităţi”. Este o opinie incorectă, de fapt, pentru că medicii afirmă că orice dereglare de somn se răsfrânge negativ asupra sănătăţii copilului.

Potrivit datelor cercetătorilor americani, nou-născuţii trebuie să doarmă maxim 11-15 ore, copilaşii – câte11-13 ore, iar preşcolarii – câte 10-11 ore.

Somnul unui copil poartă un caracter polivalent. Aceasta înseamnă că sugarii dorm de 5-10 ori timp de 24 de ore, iar copiii între 1-1,5 ani dorm noaptea circa 9 ore şi în timpul zilei de 2 ori câte 1,5-2 ore, la intervalul de 4-5 ore. După de 1,5 ani, copilul are nevoie de un singur somn cu durata de aproape 2 ore, în timpul zilei. La această vârstă copilul poate fi activ circa 6 ore, după care are nevoie de recuperarea forţelor.

Siesta prelungită

Desigur, pentru părinţi este foarte comod dacă copilul doarme în fiecare zi câte 3-4 ore. Mama poate să-şi facă liniştită treburile prin casă. Dar, de regulă, după un somn atât de lung, copilul se trezeşte capricios, iar seara merge foarte greu la culcare. Pentru că piciul a schimbat un pic ziua cu noaptea şi compensează lipsa odihnei de noapte cu somnul de zi, orice tentativă de a merge în pat la ora 9 seara suferă eşec. Unica soluţie este să micşorăm durata somnului de zi.

Ce să facem?

În primul rând, trebuie să-i organizăm un regim exact şi foarte încărcat, cu plimbări în aer curat, activităţi, jocuri active, gimnastică, baie cu jucării etc. Este important să respectăm regimul în fiecare zi, chiar şi de sărbători sau când avem oaspeţi în casă. Apropo, somnul de după prânz este foarte necesar pentru bufniţele mici: de faptul când merge micuţul la culcare depinde ora sa de trezire şi durata somnului. De aceea până la ora 14.00 este timpul ideal pentru somnul de zi.

Dacă însă copilul a dormit prea mult, urmează neapărat să-l trezim, delicat şi tacticos. Nu trebuie să ne apropiem de pătuţ şi imediat să-l luăm în braţe. Pentru început puteţi aprinde în odaie lumina (pentru că iarna pe la 16.00 este deja întuneric), lăsaţi uşa deschisă de la dormitorul său şi puneţi  o melodie liniştită. Toate aceste eforturi îl vor trezi încet şi plăcut.

Vrei să fii mai deştept? Dormi!

Adeseori poţi auzi de la părinţi că piciul lor, după 1,5 sau 2 ani, nu mai doarme la amiază, dar în schimb se culcă devreme seara şi se trezeşte la 10-11 dimineaţa. „Şi eu dorm destul cu el!”, poate spune mama, fericită. Dar confortul părinţilor nu întotdeauna este în favoarea copilului. Pentru că specialiştii de la Universitatea din California, Bercei au ajuns la concluzia că somnul de zi acţionează benefic asupra activităţii creierului, ridică dispoziţia, asigură senzaţia de fericire şi îmbunătăţeşte funcţiile cognitive. Matie Woker a demonstrat că în faza a doua de somn are loc curăţarea memoriei de scurtă durată şi pregătirea ei pentru recepţionarea noilor informaţii. De aceea copiii care se odihnesc ziua se dezvoltă mult mai bine, în comparaţie cu semenii lor, ai căror părinţi neglijează regimul.

Ce să facem? Aici un rol important îl are disponibilitatea şi pregătirea mamei. Dacă copilul se obişnuieşte să adoarmă afară în căruţ, când îl culcăm în pătuc, ne este mult mai greu. De aceea ar fi bine să fim atenţi la priorităţi şi să trăim conform planului. Înainte de somn, copilul trebuie neapărat să mănânce şi să meargă la veceu. În odaie tragem perdelele, ca să creăm o atmosferă de somn, îi dăm jucăria preferată şi  îl convingem să stea un pic liniştit în pătuc. Un copil care a fost la aer, s-a jucat şi a mâncat, va adormi în mai puţin de 15 minute. Sistemul nervos al unui preşcolar nu este încă bine format, de aceea are mare nevoie de regim. Specialiștii în domeniul somnului afirmă că necesitatea somnului de zi poate fi comparată cu cea de fier sau calciu. În viitor copilul poate avea probleme cu memoria, cu funcţiile cognitive şi sigur că poate suferi şi dereglări psihice. Este foarte simplu să evităm aceste consecinţe negative – culcaţi-l la timp!

Închideţi televizorul

Specialiştii americani în somnologie au demonstrat că vizionarea televizorului după orele 1900 provoacă dereglări de somn la copii: fiecare al 5-lea din 100 micuţi examinaţi are coşmaruri, se trezeşte noaptea, iar dimineaţă este obosit, neodihnit şi sleit de puteri.

Adaugă comentariu

Închide