Cum să facem față dependenței de gadgeturi? Sfaturi de la fondatoarea blogului Planeta Mami

Cum să facem față dependenței de gadgeturi? Sfaturi de la fondatoarea blogului Planeta Mami

Trăim într-o eră a tehnologiilor informaționale, iar copiii noștri sunt expuși zilnic gadgeturilor. Este un fenomen care nu îl putem evita, dar cu siguranța putem educa o generație care să folosească tehnologiile rațional și în folosul lor. Natalia Madan are doi copii și o familie extrem de frumoasă, despre relația cu TV-ul, tableta și telefonul ne povestește în relația de mai jos.

În familia noastră gadgeturile sunt permise, dar cu moderație. Noi le folosim în scop educativ sau recreativ, dar cu limite stabilite în prealabil. Îmi doresc ca copiii mei să găsească echilibrul și să învețe să-și regleze tentațiile și să se autodisciplineze cu timpul. Nu cred că aș interzice vreodată complet, deoarece consider că nu însuși tehnologiile sunt de vină, dar mai degrabă în ce mod și cât le utilizăm.  

Noi  foarte mult vorbim despre cum gadgeturile ne ajută să ne petrecem interesant timpul sau să învățăm multe lucruri, însă și despre cum acestea ne pot afecta creierul și comportamentul atunci când facem exces, cum poți avea dificultăți de a adormi noaptea sau cum afectează reușita la școală. Discut cu copilul mare despre cum poate trece timpul jucând ore în șir în tabletă fără să-și dea seama și să înțeleagă că putea să facă lucruri mai interesante, de exemplu să iasă afară cu prietenii, să invite un prieten acasă și să se joace cu el sau să petreacă timpul cu părinții.

Atunci când sunt stabilite anumite reguli protestele pot fi minimizate

Dar oricum, sunt situații când inevitabil vor protesta, vor plânge sau se vor supăra, dar asta nu înseamnă că nu trebuie să fie impuse limite. Încerc să discut cu ei: „Înțeleg că ți-ar plăcea mai mult să privești/joci, dar timpul tău a expirat și mami te-a preîntâmpinat”. Pot să-i angajez în vreo activitate sau discuție captivantă sau pot să nu fac nimic – supărarea lor va trece, astfel regula noastră referitor la timpul alocat se va consolida.

Pentru că în situațiile în care copilului i se oferă gadgeturile în orice situație comodă pentru părinte sau la orice solicitare a copilului, protestele întotdeauna vor fi prezente; situația aceasta haotică și fără restricții e confuză pe copil.

Copilul mai mare de ceva timp urmărește seriale la TV și deja mai rar desene animate. Desigur îi plac câteva jocuri strategice pe tabletă și îi place să asculte muzică de la telefon în căști – ceea ce încercăm mai mult să încurajăm pentru ocuparea timpului liber.

Copila cea mică are un LeapPad – este un fel de gadget pentru copii cu jocuri educative și doar alese/cumpărate de părinte, dar își aduce aminte de el foarte rar. Mai mult îl folosește atunci când avem o călătorie mai lungă cu mașina. Îi plac mult filmele animate, însă le solicită destul de rar si doar alese de mine. Dacă este implicată în jocuri sau activități, nu are necesitate de gadgeturi sau TV.

O dată pe săptămână organizăm seara de cinema acasă. Este deja o tradiție de familie

Pentru nu a avea parte de crize de furie în comportamentul copiilor încerc să nu iau telefonul/Ipadul fără să-i avertizez că în curând timpul se termină. De multe ori, noi singuri creăm astfel de situații – în încercarea de a ne oferi un pic de liniște/pace/timp liber, oferim telefonul/tableta copilului. Copilul evident profită de acest „privilegiu” și desigur apar frustrări atunci când li se ia gadgetul din mână. Astfel de comportamente pot fi evitate dacă sunt stabilite reguli de utilizare a gadgeturilor și discutate din timp.

Copilul mai mare are acces la tabletă doar de 3 ori pe săptămână, timp limitat, și neapărat cu pauze. Sunt zile anumite de Ipad, atunci când are mai mult timp liber. În ziua în care are acces la tabletă, nu are acces la TV. Se întâmplă să fie uneori excepții în celelalte zile, însă el nu are voie să depășească timpul total alocat pentru o săptămână. Evident, înainte de a se atinge de tabletă, trebuie să aibă toate temele făcute. Înainte de a porni TV-ul în restul zilelor, trebuie să ceară voie și doar dacă are temele făcute. În ultima perioadă optează mai mult pentru citit și o mai mare bucurie pentru mine nu este. 

Luni este zi fără TV și fără tabletă

Are voie să meargă cu smarthphone-ul la școală, pentru că de regulă vine singur acasă și am nevoie să fiu în contact cu el. Atunci când este acasă, telefonul stă în dulap și este folosit doar pentru a face apeluri. 

Copilul cel mic deocamdată nu are stabilite reguli pentru că este mai puțin interesat de gadgeturi – o fi vârsta de 3-4 ani sau spiritul ei creativ și ajunge foarte rar în momentul în care să se plictisească.

TV-ul niciodată nu stă pornit pe parcursul zilei pentru fundal. Este pornit uneori doar seara pentru a privi știrile sau anumite emisiuni de divertisment în anumite zile. Dar suntem flexibili - suntem deschiși pentru a discuta regulile și poate a face unele modificări când e cazul, pentru că așa vor învăța auto-disciplina. 

Și nu în ultimul rând – noi, părinții, suntem modelul lor în utilizarea digitală. Evident, nu este deloc ușor, mai ales că și joburile noastre sunt legate de laptop/telefon, dar încercăm să urmăm și noi regulile noastre și să reducem timpul petrecut în fața ecranelor atunci când copiii sunt prezenți.

Reguli de utilizare digitală sunt esențiale. Cu atât mai mult, dacă copilul este implicat în stabilirea acestor reguli, este mai mare probabilitatea ca acestea să fie acceptate și respectate. Nu oferiți gadgeturi ca recompensă și nici nu le excludeți în calitate de pedeapsă pentru acțiunile ce nu țin de utilizarea acestuia. Cu cât mai rar oferim noi gadgeturile din comoditate, cu atât mai bine. Și desigur, ocupați copilul cu diverse activități educative și distractive, petreceți mai mult timp afară, petreceți mai mult timp cu ei și de ce nu – mai lăsați-i să se plictisească, chiar dacă uneori e greu de suportat un copil plictisit și mârâit – dar plictiseala chiar e benefică pentru creierul copilului.

Încurajați diverse activități și asigurați-le acces la cărți, jocuri de masă, rechizite pentru artă. Încercați să creați o listă lungă de idei de activități pentru a-și petrece timpul liber, astfel ca să nu depindă doar de tabletă sau TV.

Atunci când urmează să așteptați la medic/restaurant/bancă,  încercați să nu apelați îndată la telefon pentru a-i sustrage atenția sau a-i ține liniștiți. În schimb, încercați să aveți rechizite captivante în geantă pentru a ocupa copilul mic: foarfece și foi, carioci și foi de colorat, cărțulii, jucării mici, plastilină moale etc.

Pentru copiii mai mari, folosiți aceste momente pentru a comunica, a face glume sau a vă juca. Același lucru și în trafic – încercați să vorbiți cât mai mult cu copilul, observați diverse lucruri, obiecte și oameni pe stradă și discutați, ascultați muzică sau cântați împreună, dar nu încercați din prima să le oferiți gadgetul.

Dar cel mai important – fiți voi un model demn de urmat! Autodisciplinați-vă și învățați să utilizați cu moderație gadgeturile și aveți grijă să fiți mai rar văzuți de copii cu telefonul în mână sau privind ore în șir TV-ul.

 

Foto: arhiva personală

Adaugă comentariu

Închide