Odoraș.

Odoraș.

Linex

8 tehnici pentru a dezvolta limbajul unui copil

8 tehnici pentru a dezvolta limbajul unui copil

În timp ce unele mămici se mândresc cu un vocabular bogat al odoraşilor lor, altele nu înţeleg de ce micuţul rămâne în urmă cu vorbirea comparativ cu semenii săi. Cu excepţia cazurilor când copilul are o problemă gravă de sănătate (autism, surditate etc.), acesta din urmă poate să îşi ajungă semenii din urmă într-un timp foarte scurt. Este nevoie doar de un pic de ajutor din partea părinţilor, mai exact, de nişte tehnici, care, dacă ar fi folosite zilnci, vocabularul copilului s-ar îmbogăţi uimitor de repede…

Conversaţi cât mai mult. Atunci când copilul este aproape de tine, începe să vorbeşti cu voce tare despre ceea ce vezi, auzi, crezi sau simţi. Vorbeşte încet, dar fără a tărăgăna cuvintele, în mod clar, scurt, în propoziţii simple, care pot fi „procesate” de creierul unui copil. De exemplu: „unde este cana?", „Eu văd cana pe masă.", „Ce este în cană?”, „În cană este ceai“, „Mama bea ceai din cană.” etc. Acelaşi lucru poţi să îl faci şi cu activităţile (acţiunile) pe care le face copilul: despre ce simte, ce aude, ce vede: „Ce face Victoraş? Se joacă cu maşinuţa? Cum este ea? Roşie?“ Această tehnică are menirea de a utiliza cât mai multe cuvinte care descriu activitatea copilului, astfel ajutându-l pe acesta din urmă să găsească mai uşor cuvintele potrivite atunci când va reveni la activitatea descrisă de părintele său, respectiv, va începe să folosească singur cuvintele sugerate de adult.

Prezintă o lipsă de „înţelegere” faţă dorinţele copilului

Este o tehnică bună, pe care mulţi părinţi o ignoră. În ce constă? În faptul că, atunci când copilul doreşte să primească foarte mult jucăria de pe raft, şi se uită cu ochi întrebători la mama, aceasta nu trebuie să i-o dea imediat, ci să o facă pe neînţelegătoarea şi să îl întrebe – ce vrei – căţeluşul, căldăruşa, maşinuţa? Şi chiar să îi dea altă jucărie în loc. Firesc, prima reacţie a copilului va fi una de indignare, însă, în acelaşi timp, va reprezenta şi un motiv de stimulare a vorbirii, cu scopul de a-i explica mamei ce vrea de fapt. Această tehnică este eficientă nu numai pentru a învăţa denumirea obiectelor, ci şi pentru a conştientiza acţiunile întreprinse – a da, a lua, a cere.

 

Faceţi legături de cuvinte

Dacă cel mic învaţă un cuvânt nou, nu îl forţaţi să îl repete la fiecare „moft” al tău. În schimb, faceţi legături între cuvântul dat şi altele care au tangenţă nemijlocită cu el. De exemplu – lapte. „Mihai mănâncă terci cu lapte”, “Laptele este fierbinte”, „Toţi copiii iubesc laptele”. Vocabularul limbii noastre oferă o complexitate mare de forme lingvistice. Profitaţi de asta şi în scurt timp copilul va înţelege singur relaţia contextuală dintre acestea.

 

Jucaţi jocuri de rol

Jocurile de rol sunt extraordinare prin faptul că presupun acţiunea de întrebare – răspuns. De exemplu, jocul cu telefonul - jucărie îi permite copilului să „discute” cu tata la serviciu, cu badea la grădiniţă sau cu bunica la ţară. Asemenea jocuri dezvoltă încrederea în sine şi stimulează dezvoltarea vorbirii.

 

Citeşte-i cărţi şi spune-i poveşti

Nicio vârstă nu este prea mică pentru a-i citi! Începând cu prima zi de viaţă şi până târziu în copilărie, ai liber la această activitate atât de folositoare în dezvoltarea bebeluşului şi în educaţia copiilor mai mari. Alege cărţi cu multe poze şi pune-l să se uite cu tine la ele, arată-i şi cu degetul anumite lucruri pe care el le cunoaşte deja pentru că le trăieşte zilnic: de exemplu, dacă în carte e un bebeluş, biberon, mâncare etc., asociază-le cu ceea ce face el zilnic.

 

Pune-i muzică şi cântă împreună cu el

Muzica este un instrument esenţial de învăţare a limbajului la copii. Dacă îi fredonezi şi tu în timp ce pe fundal se aud note muzicale, cu atât mai bine. Repetând constant cântecele, s-ar putea să nu fii prea surprinsă când micuţul tău va încerca să „rupă” din acele melodii primul lui cuvinţel.

 

Jucaţi-vă împreună arătându-i cartonaşe cu litere, cuvinte şi numere colorate

Alege cartoane speciale pentru copii care au litere, cuvinte şi numere colorate şi însoţite de desene, pe care să i le arăţi mereu vorbindu-i despre ele. Este o metodă de a-l ajuta să asocieze cuvinte cu lucruri şi de a recunoaşte litere. De exemplu, atunci când gângureşte şi scoate sunete ca „aaa", „baa" „gaa", arată-i pe cartonaşe ce litere a folosit. Aceste joculeţe nu trebuie jucate chiar de când bebeluşul are două luni, dar după un an poţi introduce această metodă prin care îl ajuţi să se exprime verbal mai repede.

 

Improvizaţi cu orice ocazie

„Îmaginează-ţi că..." aceste cuvinte au o semnificaţie aparte pentru un copil mai mare de doi ani, ce îi permite micuţului să îşi imagineze că din acest joc de construcţie (cutie etc.) poţi improviza o casă sau un garaj în care să adăposteşti toate maşinuţele. Important e ca fiecare etapă de muncă să fie însoţită de descrieri, istorii, întrebări, comentarii privind tema respectivă.

Cu siguranţă că fiecare din voi are şi alte metode care au dat roade la dezvoltarea limbajului propriului copil. Dacă doriţi să le împărtăşiţi cu noi, vă aşteptăm mesajele la adresa redacţiei odoras@gmail.com 

 

Sursa foto: friendshipcircle.org 

Share:

Articole recomandate