Părinții pot controla pofta de dulciuri a copilului - recomandări de la medicul nutriționist

Părinții pot controla pofta de dulciuri a copilului - recomandări de la medicul nutriționist

Una dintre cele mai mari provocări ale părinților când vine vorba de dietă o reprezintă dulciurile. Statisticile arată că, în ultimii ani, consumul de zahăr a crescut îngrijorător de mult. În plus, a devenit din ce în ce mai greu să limităm cantitatea de zahăr consumată, întrucât acesta se regăsește adăugat în foarte multe produse alimentare din comerț.

Să înțelegem pofta de dulce a copilului

Pofta de dulce a copilului începe să se formeze din primele luni de viață. Bebelușii sunt predispuși să accepte mai ușor gusturile dulci, deoarece laptele matern sau laptele praf, sursele lor vitale de nutriție, sunt în mod natural dulci. Pe măsură ce bebelușul crește și începe diversificarea, acesta începe să cunoască tot felul de alimente, din ce în ce mai complexe, unele cu zaharuri adăugate, care le pot crește pofta de zahăr.

Ce pot face, însă, părinții pentru a gestiona eficient și fără frustrări această poftă de dulce? Ei bine, pot acorda în primul rând mai multă atenție etichetelor de pe alimente, recunoscând zahărurile adăugate, astfel încât să le ofere copiilor alimente cu substanțe nutritive vitale. De asemenea, părinții își pot ajuta copiii să stabilească o relație sănătoasă și echilibrată cu dulciurile și alimentele, în general.

Explicați-le copiilor care e rolul dulciurilor și de ce organismul lor nu are nevoie de ele zilnic. Învățați-i că acestea nu sunt interzise și putem să le includem în cantități moderate în alimentația noastră. Putem alege împreună cu ei, 2-3 zile din săptămână, în care să ne permitem să consumăm o porție moderată de ceva dulce“, explică nutriționistul-dietetician Raluca Topan.

O porție moderată de desert presupune:

  • Ciocolată – nu mai mult de 4-5 pătrățele mici (20-30 gr)
  • Brioșă – o bucată medie (50-70 gr)
  • Prăjitură – o bucată de mărimea unui pachet de cărți de joc (70 gr)
  • Înghețată – 1-2 cupe
  • Biscuiți – 3-4 bucăți (20-30 gr)
  • Clătite – o clătită medie sau 2 clătite mai mici (aproximativ 150 gr)
  • Cheesecake – 70-80 gr
  • Suc – 150 ml

Recomandări pentru a gestiona pofta de dulce a copilului

  • Dulăpiorul “magic” cu dulciuri și alte tentații delicioase, ar trebui să NU existe în casă, pentru că cei mici să nu fi supuși mereu tentației de a ciuguli câte ceva între mese.
  • Este de preferat să nu folosim termeni precum “aliment bun” sau ”aliment rău”, “aliment permis” sau “aliment interzis”, pentru a nu stigmatiza în nici un fel alimentele sau grupele de alimente. O alimentație restrictivă, care elimină în totalitate alimentele pe care ne face plăcere să le consumăm, nu are cum să ducă la ceva benefic pe termen lung, din contra.
  • Dulciurile NU trebuie să fie transformate în recompensă sau într-un mijloc de alungare a plictiselii, tristeții și supărării
  • Citiți etichetele nutriționale ale produselor alimentare și încercați să le evitați pe cele care au zahăr adăugat
  • Optați pentru consumul fructelor proaspete la gustările dintre mese, în detrimentul dulciurilor
  • În situația în care a avut loc un exces prin consum de dulciuri (spre exemplu, la un eveniment, zi de naștere, etc.) încercați să compensați balanța energetică (numărul de calorii) la următoarele mese ale copilului, consumând cantități mai reduse de mâncare și mai sărace în calorii. De asemenea, încercați să fiți mai activi fizic.

Este important să lăsăm în urmă preconcepțiile legate de o alimentație restrictivă și să construim o alimentație sănătoasă, bazată pe moderație și echilibru, fără frustrări. Astfel, copiii vor învăța principiile de bază ale unei alimentații sănătoase și vor deprinde noi obiceiuri alimentare pe care le vor menține apoi și în viața de adult”, explică nutriționistul-dietetician Raluca Topan.

Dulciurile nu trebuie interzise din dieta copilului. Cercetările în domeniu sugerează că eliminarea dulciurilor din alimentație îi face pe copii să-și dorească și mai mult să le consume. Părinții trebuie să aibă în vedere faptul că dulciurile și gustările nesănătoase vor face parte din viața copilului, îi vor fi oferite de bunici, la școală, la petreceri, în tabere, de sărbători și în timpul multor reuniuni de familie. Important este că cei mici să învețe să se bucure de ele, adică să le aprecieze gustul, aromele și savoarea și să se obișnuiască să le consume în cantități moderate și doar ocazional.

 

Sursa: reginamaria.ro

 

Adaugă comentariu