Nutriționistul spune care este cel mai sănătos tip de iaurt

Nutriționistul spune care este cel mai sănătos tip de iaurt

Iaurtul este un aliment nelipsit din meniul zilnic al multor persoane. Potrivit celei mai recente analize de piață efectuate pe iaurturile din comerț, APC (Asociația Pro Consumatori) avertizează că pentru a fi sigure, iaurturile s-au îndepărtat de la starea lor naturală, aceea de fermentare naturală a laptelui nestandardizat de către bacteriile de fermentație.

Din păcate, iaurtul fabricat în sistem industrial, cu mici excepții, nu mai are nimic în comun cu procesul natural de obținere al acestuia, adică prin fermentarea naturală a laptelui nestandardizat de către bacteriile de fermentație. Multe sortimente de iaurt sunt fabricate din lapte standardizat și omogenizat, lapte praf degresat,  concentrate proteice de origine lactată obținute prin ultrafiltrare și grăsimi din lapte”, spune Conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC România.

Nutriționistul Dumitru Bălan precizează că laptele de vacă este un aliment care produce inflamaţie în zona digestivă, conţinând lactoză, un zahăr greu digerabil, mai ales dacă ne gândim că omul nu produce mai deloc enzimele care descompun lactoza. Nu ai observat de multe ori că începi să te balonezi după ce consumi un pahar cu lapte de vacă? Se întâmplă acest lucru, fiindcă enzimele tale care se ocupă cu descompunerea zahărului din lapte nu reuşesc să digere lactoza la nivel optim.

Cu alte cuvinte, în acel moment consumi un aliment care nu este menit să te vindece din interior, ci mai degrabă să streseze sistemul digestiv. După ce am renunţat la laptele de vacă, am început să studiez şi mai intens zona produselor lactate, ajungând la concluzia că produsele lactate de capră sunt net superioare celor de vacă, mai ales dacă ne raportăm la structura micronutrienţilor încorporaţi, dar şi la cantitatea de lactoză care se regăseşte în acest lapte. În sprijinul afirmaţiei mele vine şi concluzia unui studiu „Goat’s Milk is more beneficial to health than cow’s milk”, efectuat în anul 2007 de către specialiştii Universităţii din Granada, demonstrând că ingestia laptelui de capră poate preveni afecţiuni precum anemia şi demineralizarea osoasă.

În acelaşi timp, s-a dovedit că laptele de capră ar ajuta în procesul utilizării digestive şi metabolice a mineralelor precum Fierul, Calciul, Fosforul sau Magneziul. Analizând din mai multe perspective concluziile acestor cercetători, am înţeles că laptele de capră este mai uşor asimilabil de organismul uman, întrucât moleculele de grăsime din acest lapte sunt mult mai mici decât cele regăsite în laptele de vacă, în plus conţine mai puţină lactoză, favorizând digestia, mai ales în condiţiile în care noi nu producem multe lactaze, enzimele care descompun lactoza. În plus, laptele de capră conţine cu cel puţin 50% mai puţine proteine alergizante precum cazeina sau lactalbumina comparativ cu laptele de vacă, scăzând astfel riscul declanşării unei alergii.

Constatăm cu toţii că rafturile magazinelor nu mai sunt monopolizate de produsele lactate de vacă şi este foarte bine că începem să conştientizăm din care zone nutriţionale vine sănătatea. Personal, evit iaurturile de vacă sau de bivoliţă sau iaurturile care conţin suplimentar şi smântâna, dar aleg întotdeauna iaurturile naturale de capră care nu conţin alte ingrediente decât laptele de capră şi culturile lactice selecţionate, iar variantele de iaurt care conţin şi tulpini de probiotice adăugate suplimentar după procesul pasteurizării reprezintă de departe cele mai bune opţiuni, astfel încât să se asigure popularea intestinului nostru cu microbii benefici vieţii. Ideal ar fi ca aceste iaurturi să fie fermentate în mod natural în casele noastre, dar cum foarte puţini dintre noi avem acces la laptele de capră proaspăt, atunci sunt de părere că iaurturile de capră care conţin aceste probiotice reprezintă o plasă de siguranţă demnă de luat în considerare.

Până la urmă, nimeni nu deţine adevărul absolut, dar pe această cale le recomand întotdeauna părinţilor să se informeze temeinic pe subiectul nutriţiei sănătoase, să citească cu atenţie etichetele produselor de pe piaţă şi să înţeleagă în final care dintre opţiunile regăsite fac diferenţa.

 

Sursa: doctorulzilei.ro

Adaugă comentariu