Cum previi ruperea vaginală în timpul nașterii

Cum previi ruperea vaginală în timpul nașterii

Rupturile vaginale minore apar în procent de 99% și se vindecă rapid (sunt rupturile de perineu de gradul întâi care nu necesită suturi), făcând parte din procesul nașterii. Însă teama de durere le determină pe femei să își dorească cu orice preț să le evite. Deși este imposibil să eviți complet ruperea vaginală, poți să reduci riscul de traume vaginale grave. Trebuie subliniat că cele mai grave rupturi perineale au fost observate în cazul nașterilor la care s-a aplicat epiziotomie.

Cum să previi ruperea vaginală în timpul nașterii

– Efectuează exerciții ale planșeului pelvian – binecunoscutele exerciții Kegel sunt utile în fortifierea musculaturii planșeului pelvian. După naștere acești mușchi vor reveni la forma inițială și ai șanse mai mici să experimentezi incontinența urinară. Prin alungirea și îmbunătățirea coordonării mușchilor pelvieni cu ceilalți mușchi din corp vei reuși să ai parte de un travaliu mai facil; sunt utile în acest sens genuflexiunile dacă ai acordul medicului și exercițiile Kegel. Este important pentru acestea din urmă să le efectuezi corect; trebuie să identifici mușchii exacți și să îi relaxezi.

– Evită o epiziotomie – epiziotomia este o tăietură realizată chirurgical în pielea și mușchii din zona perineală pentru a largi deschiderea vaginală. Epiziotomiile însă nu pot proteja perineul în timpul nașterii, dimpotrivă chiar cresc șansele de apariție a unei rupturi de gradul trei sau patru. În plus, pot cauza infecții, incontinență fecală și urinară, dureri în timpul contactului sexual, mulți specialiști considerându-le necesare doar în cazul nașterilor asistate. În acest sens este important să afli dinainte de a naște dacă medicul tău este adept al acestei practici medicale.

– Pregătește-ți corpul pentru travaliu – travaliul poate fi considerat o performanță de vârf a corpului, precum un maraton; părți din corpul tău vor trece prin procese pe care poate nu le-au mai experimentat niciodată. Luând în considerare durata de timp pe care femeile o petrec stând în șezut fără a se mișca, este important să incluzi în rutina zilnică o serie de exerciții fizice, dacă ai aprobarea medicului. Exercițiul fizic stimulează circulația sanguină care conduce la îmbunătățirea elasticității pielii. Ameliorarea fluxului sanguin către perineu și vagin prin intermediul orgasmului poate îmbunătăți sănătatea țesuturilor. De asemenea, o alimentație și o hidratare corespunzătoare ajută sănătatea pielii și a mușchilor; include grăsimi bune, în special omega 3 (pește, semințe chia, nuci, semințe de dovleac) și proteine slabe. Optează pentru legume din belșug și vei include automat nutrimente precum vitamina C, vitamina E și zinc, care vor permite o elasticitate mai bună în timpul și după travaliu.

– Travaliu în apă – pe lângă faptul că un astfel de travaliu este și mult mai relaxant, apa caldă, conform specialiștilor ajută prin înmuierea țesuturilor perineale și ameliorarea senzației percepută când capul copilului iese din cervix.

– Poziția de naștere – poziția în care te afli în faza de împingere prezintă o importanță semnificativă asupra riscului de ruptură vaginală. Astfel, poziția de litotomie (stai întinsă cu picioarele sus) sau semi-înclinată impune presiune asupra coccisului și perineului, reduce mărimea planșeului pelvian și crește riscul de ruptură perineală. Cea mai bună poziție pentru naștere este cea pe care o alegi instinctiv pentru tine și în care te simți cel mai confortabil. Femeile care sunt libere să se miște în timpul travaliului descoperă poziția care le ajută să facă față contracțiilor la orice stadiu din travaliu. Unele femei apreciază apa, în timp ce altele preferă să aibă o poziție fermă. Cele mai puțin stresante poziții sunt: stând în mâini și pe genunchi, înclinarea în față cu o susținere, îngenuncherea sau poziția șezândă stând pe o parte. Poziția tip genuflexiune nu este recomandată deoarece perineul este depărtat în lateral și crește șansele de ruptură vaginală.

– Respirația în faza de expulzie – în această etapă a travaliului, reflexul de expulzie fetală direcționează bebelușul în sens descendent și în afara uterului. Aceste contracții puternice sunt involuntare și vor expulza copilului fără ca mama să împingă, drept dovadă sunt femei care au născut în somn sau în comă. Atunci când simți nevoia să împingi înseamnă că uterul se contractă deja, prin urmare nu trebuie să împingi cât poți de tare în timp ce îți ții respirația. În acest fel reduci aportul de oxigen către corpul tău și al bebelușului și încordezi mușchii în loc să îi relaxezi. Însă, dacă expiri odată cu contracțiile permiți copilului să coboare lent și planșeul tău pelvian va fi mai puțin afectat. Când apare senzația de înțepătură sau arsură este un semnal că iese capul copilului, iar tu trebuie să îți asculți corpul și să respiri; în acest moment nu mai este necesară direcționarea de către o altă persoană.

– Folosirea compreselor calde – o compresă caldă în ultima fază a travaliului poate reduce rupturile vaginale grave. Căldura crește fluxul sanguin către zona respectivă, iar dacă este aplicată contrapresiune poate fi mult mai ușor.

– Masaj perineal – pregătirea perineului în sarcină a demonstrat o reducere a riscului de ruptură vaginală la mamele care au avut parte de prima naștere vaginală. Masajul perineal poate ajuta la familiarizarea cu propriul corp și creșterea nivelului de încredere. Acest masaj este util în primul rând datorită faptului că reduce riscul de epiziotomie (această intervenție crește riscul de a necesita suturi)

– Alegerea locului în care naști și a persoanei care te asistă la naștere – poate părea lipsită de importanță cu privire la riscul de a suferi de o ruptură vaginală la naștere, însă atâta timp cât această persoană crede în nașterea naturală și în abilitatea corpului tău de a reuși, sunt șanse mai mici să intervină. Intervențiile cadrelor medicale sau ale persoanelor care asistă la naștere pot influența nivelul de hormoni necesari unei nașteri lipsite de probleme, crescând senzațiile de durere, tensiune și teamă. Cu cât ești mai încordată, cu atât ai mai puține șanse să îți aduci bebelușului pe lume fără traume.

Nu în ultimul rând, se poate dovedi util să colaborezi cu o doulă sau moașă pentru a reduce șansele de ruptură vaginală. O doulă poate ajuta la ameliorarea stresului și tensiunii resimțite în travaliu și te poate ajuta să te miști în diverse poziții, utilizând metode variate pentru a te ajuta să rămâi relaxată și puternică.

Sursa: nastenatural.ro

 

Adaugă comentariu