Odoraș.

Odoraș.

Eubiotic

Notele bune la şcoală nu garantează succesul unui elev

Notele bune la şcoală nu garantează succesul unui elev

Notele de 10 nu indică adevăratul potenţial pe care îl are un elev, ci îl obligă pe copil să rămână între graniţele unui sistem social derutant, care-i poate opri creativitatea, inventivitatea sau punctele forte. De această părere este psihologul român Alexandru Pleşea. Potrivit lui, s-a  demonstrat ştiinţific că nota 10 nu scoate în evidenţă genialitatea unui copil, ci doar arată gradul ridicat de adeziunea la un set de cunoştinţe standardizate, impuse de sistemul de învăţământ.

 „Cunoaştem cu toţii foarte multe exemple de elevi de nivel mediu sau cu note slabe la învăţătură, dar care au demonstrat, mai ales după terminarea şcolii, că pot fi genii în orice alt domeniu de activitate. Genialitatea lor a ieşit la iveală abia după ce aceştia au părăsit graniţele sau standardele impuse de mediul academic, deoarece au putut gândi singuri, şi-au dat voie să fie creativi”, afirmă psihologul.

Calificativele produc obişnuinţe mentale

Alexandru Pleşea  consideră că odată adoptat conformismul şi respinsă în totalitate ideea de creativitate, elevul va îmbrăţișa acest sistem de valori şi în perioada maturităţii. În plus, această perioadă reprezintă terminarea bucuriei și creației, iar sistemul de educație actual produce maturitate, concurență sau responsabilitate prea mare, încă de la vârste fragede.

Educația înseamnă să dezvolți învățarea cât și dezvățarea. Notele care se dau la școală conduc personalitatea unui copil către referința la cum este bine sau nu să fie în societate. Părinții, cât și profesorii, au nevoie să instruiască viitorul unui copil prin modelele lor personale. Un profesor sau un părinte care nu și-a definit o armonie și o stare interioară sănătoasă nu poate oferi mai departe decât cunoaștere. Copii, cât si adulții, au nevoie de înțelegere, și mai puțin de cunoaștere. Înțelegerea se face prin jocuri, experiență practică, călătorii, discuții deschise”, menţionează psihologul.

În opinia acestuia, creația și inovația la un copil se dezvoltă armonios prin exemplul personal al educatorului, și mai puțin prin note. „Notele sau calificativele produc obișnuințe mentale, standardizare și constrângere prin raport cu sistemul actual. Adăugând ingredientele precum: dragostea, încurajările, joaca, răbdarea, atenția, îi pot duce pe cei mici către voioșie, gânduri de creație, fericire interioară și dezvoltare armonioasă”, conchide psihologul Alexandru Pleşea.

 

Informații: clickpentrufemei.ro

Foto simbol: tartu.ee

Share:

Articole recomandate