Odoraș.

Odoraș.

Eubiotic

Sfaturi de la un psihoterapeut pentru părinții de adolescenți îndrăgostiți

Sfaturi de la un psihoterapeut pentru părinții de adolescenți îndrăgostiți

Psihoterapeuta Carmen Buțerchi a explicat pentru Școala 9 ce anume se întâmplă cu copiii când pășesc în adolescență și le oferă părinților o serie de sfaturi pentru a parcurge alături de aceștia, sănătos, vârsta marilor schimbări și primii fiori ai dragostei.

Când sunt implicați emoțional într-o relație romantică, adolescenții, au ocazia să afle despre ei lucruri pe care doar aceste interacțiuni le facilitează, fiind diferite de cele cu părinții, profesorii, prietenii sau colegii de școală. De asemenea, au ocazia să exerseze rolul de partener/parteneră și să afle ce înseamnă dinamica de cuplu, ce îl face să se simtă bine și ce nu, cum să depășească o problemă care amenință stabilitatea acesteia și multe altele. Iar toate aceste achiziții învățate acum vor reprezenta baza pe care vor forma relații la vârsta adultă.

Stima de sine este de asemenea un aspect care este influențat de calitatea experiențelor romantice la această vârstă. Există dovezi care afirmă că atunci când sunt pozitive, tânărul va gândi depre sine că este atrăgător și valoros, contribuind la dezvoltarea sănătoasă a ceea ce numim valoarea de sine. Similar, când sunt negative, părerea despre sine în ceea ce privește abilitatea lor de a avea relații romantice satisfăcătoare va fi scăzută. În plus, succesul amoros al unui adolescent va avea efecte și în planul relațiilor de prietenie, datorită încrederii în sine deja dobândite.

Cum trebuie să se pregătească părinții și ce să îl învețe pe copilul lor

Să se pregătească din timp, astfel încât să nu îi ia pe nepregătite. Unii părinți spun: „i-a sucit mințile”, „copilul meu era cuminte, nu era interesat de iubire”, neștiind că până să aibă o relație, adolescenții (spre exemplu cei de vârsta liceului), fantasmează între 5 și 8 ore pe zi la potențiali parteneri.

Nevoia de intimitate trebuie musai respectată, asta însemnând că se bate la ușă înainte de a intra în camera adolescentului, nu se citesc jurnalele intime sau mesajele din telefon.

Să deschidă conversații din timp despre relațiile romantice și să îi ajute să facă diferența între iubire și dorința de sex.

Să asculte mai mult și să vorbească mai puțin, iar întrebările părinților să fie de curiozitate și puse cu empatie. Spre exemplu: ce te bucură la relația cu ..., cum te simți în această relație, ce crezi că ai avea nevoie să se îmbunătățească, ce este important să știu despre cum ți-a fost ziua de azi?

Și pentru că nu putem vorbi despre iubirea la vârsta adolescenței fără să facem referire la relațiile sexuale, iată câteva recomandări pentru părinții și de fete, și de băieți care trebuie transmise:

  • Părinții de fete trebuie să le învețe că au voie să se oprească atunci când nu mai doresc să continue, iar părinții de băieți să îi învețe că nu, este nu și trebuie să se oprească!
  • Sexul real nu este ca cel din filmele pentru adulți;
  • Sexul care implică sentimente față de partener este mai plăcut decât atunci când acestea lipsesc;
  • Și evident, riscurile la care se supun și metodele de protecție împotriva sarcinilor nedorite și a bolilor cu transmite sexuală. Din păcate, în România, acest aspect intră în sarcina părinților din cauza lipsei de educație sexuală în școli.

Articolul complet, pe Școala 9 

Share:

Articole recomandate