Odoraș.

Odoraș.

Maternitatea Medpark

În Chișinău ar putea fi fabricate autobuze electrice

În Chișinău ar putea fi fabricate autobuze electrice

Zilele în care pe străzile municipiului Chişinău ar putea circula autobuze electrice produse aici nu sunt atât de departe. Cel puţin asta spune un antreprenor, care vrea să construiască o fabrică de asamblare a autobuzelor electrice pe teritoriul fostei uzine de tractoare, Tracom. Întreprinderea a devenit parc industrial în care îşi desfăşoară activitatea 71 de companii, scrie tvrmoldova.

VITALIE EȘANU este inginer de profesie şi a predat mulţi ani la facultatea de Calculatoare, Informatică şi Microelectronică de la Universitatea Tehnică din Chişinău. Ulterior, împreună cu doi foşti studenţi, a pus bazele unei companii de producţie a echipamentelor pentru transportul electric: troleibuze, tramvaie, autobuze.

VITALIE EŞANU antreprenor: „Utilajul nostru astăzi se exploatează în peste 120 de ţări, da poate chiar astăzi în 150 de oraşe în diferite ţări ale lumii. Începând de la Murmansk care e de la Polul Nord şi cu Bişkekul care e în Kirghizia. Profitul este destul de mare dacă putem să investim astăzi. Aşa un produs costă de la 12 până la 20 de mii de euro”. Inginerii basarabeni au reuşit să inventeze un modul de control pentru sistemul de propulsie al troleibuzelor. Astfel, dispozitive grele de circa 1,5 tone sunt înlocuite de acest aparat modern, care cântăreşte doar 42 de kilograme şi asigură gestionarea mult mai eficientă a consumului de energie electrică.

IURIE BOCLINCĂ şef de producţie: „Aici noi avem utilajul nostru de bază, cel mai principal în mare parte, care reprezintă modulul de forţă sau modul de comandă cu toate periferiile unui trasnport electric public, cum ar fi tramvaiul, troleibuzul şi aşa mai departe. El îndeplineşte fucţia de comandă a motorului. Şi tot ce ţine de funcţiile care sunt, recuperarea energiei, încărcarea bateriei. Procesul de creare a utilajului este complex din mai multe etape, chiar foarte multe etape, de la idee, care vine de la domnul director, pe urmă parametrii tehnici care trebuie de realizat”.

VITALIE EŞANU antreprenor: „În momentul cela noi am început cu modernizarea troleibuzelor vechi, care substituiau de pe troleibuze şi se arunca o tonă şi jumătate de utilaj. Şi punea un echipament care se punea şi acuma la noi, care se poduce de 42 de kilograme. Un trend în viaţa asta când noi vorbim despre autobuzele electrice, automobile electrice, deci noi am nimerit direct în ţintă”.

Cele 71 de companii care lucrează pe teritoriul Întreprinderii de Stat Tracom care au plătit, anul trecut, impozite de jumătate de miliard de lei, iar cifra lor anuală de afaceri este de peste 3 miliarde lei.

 

 

Sursa foto: rtec.md

 

Share:

Articole recomandate