Expert în parenting: Motivul pentru care copiii nu învață să vorbească corect din cauza unui obicei îngrijorător al adulților
- 2025-02-24
- 311

Expert în parenting: Motivul pentru care copiii nu învață să vorbească corect din cauza unui obicei îngrijorător al adulților
Deși mulți dintre noi suntem vinovați de a le permite copiilor să folosească telefoanele, este esențial să fim atenți la cât de mult timp petrec aceștia pe ecrane, spune Tanith Carey, expert în parenting și coautoare a cărții „What’s My Baby Thinking?”.
În timp ce acest băiețel se clatină nesigur pe covorașul său de joacă, abia având vârsta suficientă pentru a sta singur în șezut, nu este prea mic pentru a fi hipnotizat de iPhone-ul pe care îl ține cu nerăbdare în mâinile mici. În momentul în care mama sa încearcă să-i ia telefonul, totul se transformă într-un haos: acesta izbucnește într-o criză de furie, se răstoarnă și lovește cu picioarele furios, până când mama îi înapoiază dispozitivul. Instantaneu, zâmbește din nou. Acesta este doar un exemplu dintre numeroasele videoclipuri de pe YouTube care arată copii mici sau sugari calmându-se instantaneu datorită ecranelor – suzeta modernă.
Și, asemenea acestui videoclip, multe dintre ele adună mii de aprecieri. La urma urmei, ce părinte nu recunoaște efectul hipnotic pe care culorile strălucitoare și imaginile în mișcare constantă îl au asupra celor mai mici copii? Când vedem degetele lor plinuțe mișcându-se cu atâta dexteritate pe ecran, cu siguranță învață ceva nou, nu-i așa? Greșit. Învățătorii atrag acum atenția că, de fapt, exact contrariul se întâmplă.
Copiii nu mai învață cum ar trebui
Un raport recent realizat de organizația caritabilă pentru educația timpurie, Kindred Squared, arată că copiii care încep școala la vârsta de patru sau cinci ani nu mai au abilitățile esențiale pe care le consideram de la sine înțelese. Jumătate dintre cei 1.000 de profesori de școală primară intervievați au declarat că, în fiecare an, copiii mici care ajung la școală sunt tot mai nepregătiți. Aceștia vorbesc și înțeleg mai puține cuvinte, au dificultăți în a-și exprima nevoile și sunt mai puțin probabil să știe cum să folosească o carte, având impresia că trebuie să apese pe pagini, în loc să le întoarcă.
Studiile arată că acești copii sunt stresați atunci când fața unui părinte, care anterior era zâmbitoare și atentă, devine brusc impasibilă și lipsită de expresie în momentul în care se uită pe telefonul mobil. Iar, în timp ce acești copii ar putea exersa utilizarea degetului mare pentru a derula pe ecran, învățătorii afirmă că 32% dintre aceștia au dificultăți în a ține un creion sau un creion colorat din cauza lipsei de forță musculară. Jumătate dintre profesori consideră că principalul motiv este faptul că micuții sunt lăsați nesupravegheați pe dispozitive electronice. Potrivit unui raport al autorității de reglementare în comunicații din Marea Britanie, Ofcom, mai mult de un sfert dintre copiii de trei și patru ani deja dețin propriul smartphone.
De ce părinții le dau telefoane copiilor mici?
Deși începem să conștientizăm cum utilizarea nesupravegheată a smartphone-urilor poate afecta tinerii – contribuind la anxietate, probleme de somn și imagini corporale distorsionate – de ce le oferă părinții dispozitivele atât de devreme? Psihologul Dr. Aric Sigman, membru al Grupului Parlamentar pentru o Copilărie Sănătoasă, crede că un motiv ar fi că părinții se simt tot mai copleșiți. „Părinții trebuie să muncească mult mai mult decât înainte, adesea încercând să facă față singuri, fără prea mult sprijin din partea familiei”, explică el. „Așadar, când trebuie să rezolve ceva, ecranele devin bona electronică.”
Această suprasolicitare face ca părinții să devină ținte ușoare pentru companiile tehnologice care promovează ideea că micuții trebuie să învețe să folosească tehnologia de la o vârstă fragedă și că aceasta le oferă un avantaj – ceea ce, în realitate, nu se confirmă prin dovezi, adaugă Dr. Sigman. Dar aceasta nu este doar o furtună perfectă. Este o bombă cu ceas pentru viitor.
Ce pierd copiii atunci când sunt lăsați să folosească ecrane
Experții în dezvoltarea copilului subliniază că la această vârstă, nu este vorba atât despre ceea ce fac copiii când petrec timp în fața ecranelor, ci despre ceea ce pierd din experiențele lor, pe care le-ar putea trăi pentru prima dată în lumea reală, tridimensională. Dr. Angharad Rudkin, psiholog clinic cu o experiență de peste 20 de ani în lucrul cu copii și familii, spune: „Creierele copiilor sunt concepute pentru a învăța din interacțiunile sociale față în față – învățând cum să vorbească, să acționeze și să își gestioneze emoțiile. Dacă copiii petrec mult timp pe ecrane și acest timp nu este echilibrat cu interacțiuni de calitate cu adulții din jurul lor, este posibil ca acest lucru să aibă un impact asupra dezvoltării lor.”
Și, deși poate credem că bebelușii și copiii mici nu observă atunci când ochii noștri se îndreaptă spre ecrane, ei o fac. Studiile arată că, atunci când fața unui părinte trece de la o expresie zâmbitoare și atentă la una impasibilă, copiii mici se simt confuzi și stresați.
Observațiile sugerează că sugarii fac vocalizări repetate pentru a încerca să atragă din nou atenția părinților, iar dacă nu reușesc, devin supărați și își întorc corpul. Deși este imposibil să acordăm atenție constantă copilului, ecranele erodează treptat frecvența comunicării dintre părinți și copii într-o perioadă crucială a dezvoltării creierului, când aceștia învață abilități sociale și de limbaj fundamentale.
Surse: Tanith Carey, Dr. Aric Sigman, Dr. Angharad Rudkin