Sfatul specialistului: Cum ajutăm copilul să depășească frica de întuneric

Sfatul specialistului: Cum ajutăm copilul să depășească frica de întuneric

Frica de întuneric este o fobie întâlnită atât la copii, cât și la adulți. În cazul micuților, fie că vorbim de „Bau-bau”, fie că vorbim de un „monstruleț” care se ascunde sub pat și care îi sperie pe copii, este important ca părinții să ajute micuții să își învingă temerile, iar când este cazul, să apeleze la ajutorul unui specialist, susține Petruța Gheorghe, psihoterapeut.

Multor copii le este teamă de întuneric. De exemplu, cei care au până în 2-3 ani sau preșcolarii tind să se teamă de lucruri care nu le sunt familiare, pe care nu le înțeleg și pe care nu le pot controla. Imaginația lor activă, faptul că nu pot distinge între realitate și fantezie sunt doar câțiva factori ce îi fac pe cei mici să creadă în monștri care se ascund sub pat sau în dulapul cu haine, gata să iasă odată ce a fost stinsă lumina din cameră.

Dacă nu este abordată această problemă, teama unui copil de întuneric poate să continue și îi poate afecta rutina și obiceiurile pe care le are, de regulă, înainte de culcare.

Ce poți face, în calitate de părinte, pentru a-ți ajuta fiul sau fiica să își învingă teama de întuneric:

  • Este important să abordezi frica de întuneric a celui mic afișând înțelegere față de el. Nu îl ridiculiza și nu trece cu vederea sentimentele copilului. Primul pas, când ai pornit la drum pentru a-ți ajuta copilul să depășească frica irațională de întuneric este să accepți că emoțiile și trăirile lui sunt reale și să răspunzi la ele într-un mod bine intenționat.
  • Întreabă-l pe micuț despre fricile sale și despre ce anume îl face să se teamă noaptea.
  • Arată-i copilului că îi înțelegi fricile, dar că nu le ai și tu.
  • Fă-l pe cel mic să înțeleagă că este în siguranță și explică-i că nu există monștri.
  • Nu încerca să îl asiguri că nu există monștri, uitându-te în dulap sau sub pat, pentru că aceste gesturi îi vor sugera copilului că și tu crezi că acei „monștri” ar putea fi acolo.
  • Dacă cel mic se teme de întuneric din cauza posibilității că vor intra persoane străine în casă, arată-i măsurile de securitate din jurul locuinței, cum ar fi lăcatele sau încuietorile.
  • Întreabă-l pe micuț ce sugestii are, ce idei are și care l-ar putea face să se simtă mai în siguranță. Oferă-i chiar tu câteva sugestii: poate se va simți mai bine dacă va ține în pat, când doarme, o jucărie preferată ori o anumită păturică.


Uneori, teama celui mic de întuneric este atât de pronunțată, încât îi afectează viața de zi cu zi și îi afectează și joaca. Cere ajutorul unui specialist dacă consideri că micuțul tău este împovărat de anumite frici sau fobii. Cu ajutorul specialistului, copilul va învăța cum să controleze anxietatea, prin anumite strategii.

Nictofobia se poate manifesta și la vârsta adultă

Nictofobia poate fi asociată cu unele tulburări ale somnului, cum ar fi insomnia. De pildă, un mic studiu realizat pe studenții (de la o facultate străină) care sufereau de insomnie a scos la iveală că aproape jumătate dintre tineri aveau frica de întuneric. Cercetătorii au măsurat răspunsul studenților la zgomote, atât în întuneric, cât și când în cameră era lumină.

Cei care aveau cele mai mari probleme legate de somn erau cei care se speriau cel mai ușor de zgomote, în întuneric. Mai mult, studenții care puteau să doarmă bine erau, de fapt, cei care s-au obișnuit, în timp, cu zgomotele. Cercetarea a arătat că studenții cu insomnie au devenit din ce în ce mai anxioși.

Diagnosticarea nictofobiei

Fa o programare la un psiholog ori psihoterapeut dacă:

  • ai dificultăți în timpul somnului - adormi greu;
  • te simți foarte anxios sau tulburat în întuneric;
  • ai un alt motiv să crezi că este posibil să suferi de nictofobie.

Fă o programare la un specialist dacă micuțul tău are simptomele de mai sus. Diagnosticarea implică o întâlnire cu un specialist și răspunsurile la anumite întrebări despre simptomele pe care le ai tu sau pe care le are copilul tău.

Unele fobii nu au nevoie de tratament, însă nictofobia poate să creeze anumite probleme: de pildă, îți este foarte dificil să adormi. Acest lucru poate afecta starea generală de sănătate și poate duce la tulburări, cum este insomnia.

În general, este bine să apelezi la un specialist sau să îi ceri să îți recomande un tratament dacă:

  • fricile de acest gen te fac extrem de anxios sau te fac să te panichezi;
  • simți că frica ta de întuneric este excesivă, că nu este fondată;
  • eviți anumite situații din cauza acestei frici;
  • ai observat că ai aceste trăiri de mai mult de 6 luni.

Sursa: doc.ro, foto simbol: mirror.co

Adaugă comentariu