Studiu nou: Copiii lăsați în fața ecranelor se dezvoltă mai lent
- 2019-06-21
- 4050
Un nou studiu, publicat în revista JAMA Pediatrics, arată că există o legătură strânsă între dezvoltarea copilului mic și timpul pe care îl petrece în fața ecranelor, scrie cnn.com. Mai exact, este vorba despre performanțe reduse și atingerea cu întârziere a unor etape de dezvoltare.
Conform recomandărilor Academiei Americane de Pediatrie, preșcolarii de 2-5 ani ar trebui să aibă acces de maximum o oră pe zi la orice tip de ecran, iar în timpul acela să urmărească un conținut de calitate. „În medie, copiii din studiul nostru stăteau în fața ecranelor 2-3 ore pe zi, deci majoritatea depășeau recomandările oficiale”, precizează Sheri Madigan, autor al studiului și profesor la University of Calgary.
Pentru copiii mai mari, părinții sunt încurajați să stabilească reguli clare privind timpul petrecut în fața ecranelor, dar să aibă în vedere recomandările oficiale, conform cărora copiii și adolescenții au nevoie, zilnic, de cel puțin 8 ore de somn, o oră de activitate fizică și timp petrecut departe de ecrane.
Studiul a inclus date colectate de la 2.441 de mame și copii din Canada. Concluziile au fost clare: un timp îndelungat petrecut la TV sau tabletă la 24 de luni a fost asociat cu performanțe slabe de dezvoltare la 36 de luni, iar accesul prelungit la 36 de luni a însemnat performanțe scăzute la 60 de luni.
„Din ceea ce știm noi, acesta este primul studiu care arată o asociere clară între timpul petrecut în fața ecranelor și performanțele de dezvoltare reduse, la copii mici”, spun autorii cercetării.
Este devreme să afirmăm că limitarea accesului la tehnologie îi va face pe copiii să evolueze mai repede, sunt de părere cercetătorii. Douglas Gentile, profesor de psihologie la Iowa State University, nu a fost implicat în cercetare, dar a studiat efectele media asupra copiilor. „E important de luat în considerare faptul că timpul în fața ecranelor reduce, pe de o parte, timpul pentru somn al copiilor, precum și obiceiul părinților de a le citi, ritual care se asociază cu o dezvoltare pozitivă și chiar cu un IQ mai dezvoltat”, spune el.
„Vestea bună este că expunerea la ecrane este ceva ce părinții pot controla, iar studii anterioare au arătat că atunci când părinții stabilesc limite privind cantitatea și calitatea, acest lucru se vede în dezvoltarea sănătoasă a copilului”, conchide specialistul.
Sursa: totuldespremame.ro; tengrinews.kz