Waldorf, Montessori și Reggio – 3 metode de educație apreciate de tot mai mulți părinți
- 2018-04-11
- 5567
Probabil mulți ați auzit de metoda de educație Waldorf, dar și mai mulți de – Montessori. Însă mai există o metodă apreciată de mulți părinți din Europa – Reggio Emilia. Iar în articolul nostru am decis să vă informăm despre particularitățile de bază ale fiecărei metode în parte.
Metoda Waldorf a fost creată de pedagogul și gânditorul social austriac Rudolf Steiner, personalitate ilustră la începutul secolului XX. Acesta credea că o educație corectă este garanția echilibrului între gândire, sentimente și voință. Prima școală care activa după metoda Waldorf a fost creată la o fabrică din Germania pentru copiii angajaților acesteia. Rudolf Steiner a fost invitat de proprietarul uzinei ca să întemeieze această școală și ea era total diferită de instituțiile de educație din acea perioadă: fetele și băieții învățau împreună; erau acceptați la studii toți copiii, indiferent de statutul social al părinților și de avuția acestora; studiile erau complete și generale; instituția școlară nu depindea de alta cum ar fi biserica. Mai multe despre metoda Waldorf citiți AICI.
Metoda Montessori a fost întemeiată de Maria Montessori, prima femeie din Italia care a obținut diploma de medic. Inițial Maria Montessori își baza metoda pe educația copiilor cu probleme de dezvoltare mentală. Ea a creat prima Casa dei Bambini pentru copiii de 4-7 ani în unul dintre cele sărace cartiere ale Romei. În ceea ce ține de educația după Metoda Montessori, aici de obicei profesorii folosesc materiale create de ei, copiii de la grădiniță învață anumite abilități în orele de dimineață, iar după amiază se joacă. Această metodă mai implică multe elemente pe care le puteți afla inclusiv citind acest articol.
Iar despre metoda Reggio Emilia nu am scris anterior. Reggio Emilia este un orășel din nordul Italiei. După cel de-al doilea război mondial, profesorii, părinții și copiii din Reggio Emilia și-au unit eforturile pentru a crea o societate exemplară și astfel au apărut altfel de grădinițe și școli. Loris Malaguzzi este întemeietorul acestei metode de educație, care se axează în mare parte pe copiii de până la 6 ani, la început acordându-li-se o atenție deosebită celor cu probleme de dezvoltare și celor din familii incomplete. Malaguzzi era sigur că educația se face prin comunicarea copilului cu cei din jur: rudele, prietenii, colegii, profesorii. Cei care se conduc de această metodă iau mereu în calcul interesele copilului fără să-l impună spre exemplu să învețe a citi și scrie. Conform acestei metode, copilul este văzut ca fiind „puternic, competent, cu potențial deosebit, fiind conectat cu ceilalți copii și cu adulții”. Malaguzzi spunea despre copil că „este făcut din o sută de părți. Are o sută de limbaje, o sută de mâini, o sută de gânduri, o sută de moduri de a gândi, de a se juca, de a vorbi…”. Iată de ce, în instituțiile de învățământ „Reggio”, copiii sunt implicați în cele mai diverse activități, cum ar fi: desenul, sculptura, dansul, pictura, jocuri de construcție, jocuri de rol, modelaj, muzică, citit și scris. Acestea se desfășoară cu ajutorul unor materiale cât mai naturale, pe care copilul „să le poată folosi ajutându-se de toate simțurile sale”, formându-se „o adevărată legătură între copil și materiale”, astfel încât copilul le va percepe ca „instrumente ale învățării și descoperirii”.
Informații: mchildren.ru; copilul.ro; qbebe.ro