Desenele animate sunt recreative sau dăunătoare pentru copii?
- 2016-09-29
- 7967
Creştem o generaţie de copii care sunt nu doar o copie a comportamentului părinţilor, ci şi a ceea ce văd ei la televizor. De regulă, un copil petrece în jur de două-patru ore pe zi în faţa ecranului TV, a computerului sau a tabletei. Impactul informaţiei de la televizor asupra copiilor noștri este mai mare decât ne-am putea imagina.
Desenele animate pe care-l priveşte copilul tău poate avea atât influenţă pozitivă, cât şi negativă asupra sa. Unele desene animate îi pot oferi lecţii bune de viaţă, să-l învețe bunele maniere și multe lucruri importante, să-l facă mai empatic… Alte filmuleţe însă din contra, îl pot face pe copil mai violent şi irascibil.
Am discutat cu mai multe mămici, despre efectele desenelor animate asupra copiilor lor. Iulia, mămica unui băiețel de patru ani spune: „Fiul meu privește desene animate pe tabletă şi la Minimax. Datorită acestora cunoaşte rusa binişor şi unele cuvinte în engleză. Dacă nu-i oferi tableta sau nu se uită la televizor, însă, devine foarte agresiv”.
O altă mămică ne-a spus: “Eu observ o legătură strânsă între desenele animate privite şi comportamentul copilului. Desenele de genul Tom şi Jerry sunt foarte agresive. Mai puţin sunt de găsit desenele animate care ar putea învăţa copiii de bine. Îmi place tematica din desenul animat Prințesa Sofia, personajul nu e agresiv deloc, iar fiecare serie are o morală, o lecţie”.
Svetlana, o altă mamă spune că îi permite copilului să privească doar desene educative. „De exemplu, acum îi plac maşinuţe… Sunt desene care îi explică cum se numeşte maşina, de unde sunt, cum lucrează… Câteodată îi cumpăr maşini şi eu nici nu ştiu cum se numesc, el însă le știe. Datorită desenelor a învățat și culorile, număratul etc.”.
“Fetiţei mele îi plac desenele Purcelușa Peppa, Luntik… Am observat că se concentrează prea mult când le priveşte şi vorbeşte acum cu rusisme”, spune mămica Doina.
Sfatul psihologului - Tatiana Cozman
Desenele animate influențează în mod diferit dezvoltarea individuală a copilului, spune psihologul. „Acest lucru depinde de vârstă, temperament, de sfera emoțională și de ceea la ce atrag atenție părinții. Desenele animate negative sunt acelea care-i provoacă pe copii la reacții neadecvate în comportament și la o starea emoțională necorespunzătoare”, susține Tatiana Cozma.
Psihologul recomandă: „Vizionarea desenelor animate la computer sau televizor trebuie să fie limitată în timp și chiar cenzurată. De asemenea, să corespundă valorilor familiei. Ar fi bine ca părinții să privească mai întâi conținutul desenelor animate și abia apoi să-l privească copiii. La fel, se recomandă să se discute împreună cu cei mici după vizionare, despre ceea ce a fost interesant, folositor și nou pentru ei”.
Totodată, psihologii susțin că, în doză moderată și cu un conținut conform vârstei, desenele animate pot avea un efect de recreere, de liniștire, dar și de informare și educare.
Foto: canu.org.me; facebook