Odoraș.

Odoraș.

Eubiotic

Șapte activități Montessori pentru dezvoltarea independenței copilului

Șapte activități Montessori pentru dezvoltarea independenței copilului

„Ajută-mă să mă descurc singur” este unul dintre principiile care stau la baza metodei Montessori, o metodă în care rolul principal îl are copilul. Activitățile sunt create pentru a construi independența copilului și au la bază curiozitatea înnăscută a acestuia.

Toate activitățile contribuie la dezvoltarea abilităților motrice fine, a mușchilor și a concentrării, care mai târziu îi vor ajuta la desfășurarea activităților mai complexe.

De reținut:  După pregătirea activității, îi arătați concret copilului ce are de făcut și apoi îl lăsați pe el să lucreze. Nu interveniți decât atunci când vă cere ajutorul. Stați însă tot timpul lângă copil.

1. Transfer cu lingura

Aveți nevoie de: o tavă, două castronașe sau boluri mici, o linguriță și orez (sau linte,grăunțe, etc).

Cum se procedează: Așezați pe o tavă (în pedagogia Montessori spațiul de lucru este foarte clar delimitat), cele două castronașe și lingurița. Puneți orezul în cel din stânga, iar copilul trebuie să îl transfere cu lingura în castronașul din dreapta. Transferul trebuie făcut fără a vărsa în tavă orez. Cel mai probabil însă la început va fi dificil de controlat mișcarea și o parte din orez va ajunge în tavă. Dar astfel, copilul realizează singur că a greșit (nu e nevoie ca adultul să îi indice greșeala) și va încerca să se corecteze cu fiecare mișcare până când va reuși.

 

2. Turnare lichide și solide

Aveți nevoie de: o tavă, două cești sau două carafe mici, apă, orez (sau linte) și un burete

Cum procedați: În acest caz este vorba despre două activități diferite. Pentru prima, cea de turnare lichide dintr-un recipient în altul, puteți folosi apă colorată pentru un impact vizual mai mare. Apa poate fi colorată cu un colorant alimentar pe care îl găsiți în orice supermarket. Așezați în tavă cele două cești sau carafe. Puneți apa în cea din dreapta și arătați-i copilului cum să o verse în cealaltă. Apoi invers, ș.a.m.d. În cazul în care ajunge apă și în tavă, copilul trebuie să folosească buretele pentru a o șterge.

Pentru cea de-a doua activitate, apa este înlocuită cu orezul (sau lintea), însă procedura este aceeași.

Atât activitatea de transfer, cât și cele de turnare au la bază principiul Montessori de „autocorectare a erorilor”. Cu alte cuvinte, copilul realizează singur când a greșit și are la îndemână și instrumentele pentru a se corecta singur.

3. Potrivirea capacelor

Aveți nevoie de: un coș sau o cutie și de mai multe recipiente cu diferite tipuri de capace  (borcănașe, sticluțe de la esențe sau de la picături, recipiente pentru mirodenii, cutii de bijuterii, etc).

Cum procedați: Arătați-i copilului recipientele. Scoateți-le capacele și puneți-le pe masă. După ce ați scos toate capacele, luați din coș câte un recipient, căutați capacul potrivit și puneți-l la recipientul lui. După ce ați terminat demonstrația, încurajați-l pe copil să realizeze activitatea de la capăt.

 

4. Întins untul pe pâine

Aveți nevoie de: o tavă mai mare, o farfurie, un cuțit de unt, o farfurie mică cu unt moale și câteva felii de pâine.

Cum procedați: Luați o felie de pâine și așezați-o în farfurie. Luați apoi puțin unt moale cu cuțitul și întindeți încet pe pâine. Apoi invitați copilul să repete activitatea.

5. Pregătirea mesei și așezarea tacâmurilor. 

Aveți nevoie de: un placemat, o tavă mare, o farfurie, un set de tacâmuri (lingură, furculiță, cuțit), un pahar și un șervețel.

Cum procedați: Toate cele de mai sus trebuie să se afle deja în tavă. Arătați-i copilului să le așeze pe toate pe masă, începând cu placemat-ul și continuând în ordine cu farfuria, tacâmurile, paharul și șervețelul. Apoi lăsați copilul să repete activitatea.

 

6. Aranjarea florilor

Aveți nevoie de: o tavă, flori, o vază, o carafă mică cu apă, foarfece și un burete.

Cum procedați: Așezați totul pe tavă, apoi arătați-i cum să umple vaza cu apă și să șteargă cu buretele apa care s-a vărsat în tavă. Apoi așezați una câte una florile în vază, tăind cozile prea lungi (dacă este necesar). Lăsați apoi copilul să vă urmeze exemplul.

 

7. Cum să se îmbrace cu geaca

Este mai simplu decât ați putea crede. Așezați geaca sau haina copilului pe jos cu partea interioară în sus și cu zona gâtului la picioarele copilului. Arătați-i copilului cum să se lase jos, să bage mâinile în mâneci și apoi, în timp ce se ridică în picioare, să ridice și mâinile deasupra capului.

Sursa: jurnaldeparinte.ro

 

Share:

Articole recomandate