Odoraș.

Odoraș.

Eubiotic

Șase sau șapte ani? Care este vârsta potrivită pentru începerea școlii

Șase sau șapte ani? Care este vârsta potrivită pentru începerea școlii

Şcoala este un moment de cotitură pentru toţi copiii, de aceea, vârsta când aceştia devin şcolari este una extrem de importantă. Deşi conform regulamentului, copiii pot fi admişi în clasa întâi doar dacă au şapte ani împliniți, mulţi dintre părinţi aleg să îşi dea copilul la şcoală la vârsta de şase ani, argumentând că aceştia din urmă sunt pregătiţi (ştiu să scrie şi să citească), sau că astfel vor câştiga un an. Care sunt provocările prin care trec copiii care la vârsta de şase ani ajung şcolari, am aflat de la psihologul Dorina Brânză, de la Mariana Istrate, învăţătoare de clasele primare, dar şi de la Angela Tacu, mama unei fetiţe care a început şcoala cu un an mai devreme. 

 

Sfatul psihologului

Dorina Brânză psiholog: 

- Vârsta de şase ani corespunde nevoii de joacă a copilului, fapt ce îi poate periclita dezvoltarea;  fiind forţat să treacă peste o etapă foarte importantă - jocul, îi inhibăm copilului potenţialul creativ.

- Capacitatea de concentrare a unui copil de şase ani este de 35 min., iar orele durează 45 min. de aici putem avea comportamente necontrolabile cum ar fi plâns, diferite capricii.

- Auto-motivaţia copilului nu este dezvoltată, iar supra-stimularea venită din partea părinţilor poate duce la incapacitatea copilului de a gândi singur şi de a-şi câștiga propriile recompense, propria independenţă.

- Nevoile afective puternice în relaţiile cu părinții îi pot dezvolta anxietatea de separare, iar dimineţile se pot transforma în suferinţă psihică atât pentru copil, cât şi pentru părinţi.

- Autonomia este slab dezvoltată în această perioadă. Astfel, copilul nu-şi poate pune cărţile în geantă sau nu se poate autoservi. Acest fapt poate dezvolta un complex de inferioritate în relaţie cu colegii săi, lucru care putea fi evitat dacă părinţii nu se „grăbeau” cu şcoala.

- Nu în ultimul rând, suprasolicitarea proceselor psihice: gândirea, memoria, atenţia pot duce la stări emoţionale intense ale copilului, manifestate prin nervozitate, irascibilitate stări de isterie, care îi pot contura negativ dezvoltarea lui psihică.

 

Sfatul profesorului

Mariana Istrate, învăţătoare de clasele primareDin proprie experienţă pot spune că atunci când ating vârsta de şapte ani, copiii sunt mult mai bine pregătiţi, atât din punct de vedere fizic, cât şi intelectual: devin mai răbdători, îşi pot concentra atenţia, sunt mai energici, lucrează mai bine, nu le oboseşte mâna atât de repede etc. În cazul copiilor de şase ani, adaptarea durează mult mai mult, deşi, cred că aici ar trebui să se ţină cont şi de individualitatea fiecărui copil în parte. Or, am avut elevi de opt ani, dar care se manifestau ca de şase ani, şi am avut elevi de şase ani, dar care peste doi ani aveau cea mai bună reuşită şcolară. 

 

Experienţa unei mame

Angela Tacu, mamă: Fiica mea Felicia a mers la şcoală la vârsta de şase ani şi jumătate. S-a încadrat ușor în procesul de învățământ, dar a simţit lipsa prietenilor care au rămas la grădiniță, și asta cumva a întristat-o. Am decis să o dăm la școală pentru că ea e născută iarna și asta ar fi implicat să meargă la școală la şapte ani şi jumătate, iar asta ni s-a părut târziu, dar şi pentru că știa să citească și să scrie. Ceea ce ţine de provocări – a fost mai dificil dimineața, dar cred că e ceva comun la marea majoritate a copiilor. În ceea ce privește studiile propriu-zise, nu am avut nici o problemă la nici una dintre materii. Felicia nu a fost cea mai bună din clasă, însă a fost printre primii. O altă problemă era că prietenii din curte erau încă la grădiniță și seara când ea își făcea orele, ei se jucau afară și într-o oarecare măsură își dorea înapoi la grădiniță.

Foto: metodissimo.ru

Share:

Articole recomandate