Copilul vrea Snapchat pe telefon? Ce setări trebuie să faci pentru siguranța lui
- 2023-12-06
- 1539
E distractiv să stai pe Snapchat. Aplicația face poze cu filtre, iar cu un simplu clic poți să capeți urechi de ursuleț sau păr în culorile curcubeului. Însă Snapchat nu e doar o cabină foto portabilă. Află tot ce poate face această aplicație ca să știi care sunt capcanele în care poate cădea copilul tău și cum pot fi evitate. Alin Chiriac, fondatorul asociației ADFABER și inițiatorul unui program de training despre siguranța copiilor în online – Eroii Internetului – explică tot ce trebuie să știm despre Snapchat și cum să o setăm pentru ca preadolescenții și adolescenții să o poată folosi în siguranță.
Peste 400 de milioane de oameni folosesc zilnic Snapchat. Și deși nu este cea mai populară aplicație de socializare (Facebook are peste 2 miliarde de utilizatori), este a doua cea mai des folosită de copii (13-14 ani) și adolescenți (15-17 ani). 20% dintre utilizatori au mai puțin de 18 ani, arată cifrele. Aplicația a devenit și mai populară în timpul pandemiei. E ușor de înțeles de ce. Nevoia de socializare în acele zile era acută. Copiilor le era dor de prietenii lor, iar social media era acolo, 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Însă pandemia a trecut, copiii își văd zilnic prietenii, iar Snapchat continuă să fie folosită din ce în ce mai mult.
Ce este Snapchat?
Snapchat este o aplicație de mesagerie (prin care oamenii comunică) populară pentru smartphone. Principala diferență între Snapchat și alte platforme de socializare este faptul că mesajele (fotografii, videoclipuri și texte) trimise prin aplicație se „autodistrug” după ce sunt vizualizate de destinatar. Astfel, Snapchat e mult mai mult decât să adaugi o ramă cu flori unei fotografii sau efecte sonore unui selfie cu câinele. Potrivit unui studiu realizat de Societatea Regală pentru Sănătate Publică (ESPH), Instagram și Snapchat au cel mai grav impact asupra sănătății mintale. Studiul a vizat adolescenți și tineri cu vârste între 14 și 23 de ani cu probleme de depresie, imagine corporală și anxietate. Însă vârsta celor care utilizează Snapchat azi e chiar mai mică.
Vârsta minimă pentru a avea un cont este de 13 ani. Această restricție este conformă cu Legea Privind Protecția Intimității Copiilor Online (COPPA) din Statele Unite, care impune limite privind colectarea de informații de la copiii sub vârsta de 13 ani. „Cu toate acestea, monitorizarea respectării acestei restricții de vârstă depinde în mare parte de onestitatea utilizatorilor la înregistrare, precum și de supravegherea din partea părinților. Care nu prea există”, atrage atenția Alin Chiriac.
Ce poți face în Snapchat?
Snapchat oferă mai multe funcții în afară de filtrele pentru poze. Poți trimite mesaje text și video, poți crea „Stories”, poți folosi funcția „Snap Map” pentru a vedea locațiile prietenilor și poți accesa conținut exclusiv prin funcția „Discover”.
Astfel, cei care folosesc Snapchat pot adăuga filtre, efecte și desene pe fotografii și le pot trimite prietenilor sau le pot adăugă în povestea lor; ori le pot salva în secțiunea „Memories” (Amintiri). Pot folosi funcția „Stories” (Povești) – care permite postarea de conținut vizibil tuturor prietenilor din lista de contacte pentru 24 de ore, dar și funcția „Discover” – unde pot urmări conținut de la creatori și companii.
Care sunt capcanele Snapchat?
Este important ca părinții să înțeleagă cum funcționează Snapchat și care sunt posibilele riscuri. Să le luăm pe rând:
Conținut sexual explicit prin funcția de chat
Această funcție permite copiilor să trimită mesaje text care, la fel ca imaginile, dispar după ce sunt vizualizate. Comunicarea prin această funcție poate fi greu de monitorizat de către părinți. „Deși mesajele/pozele trimise se șterg automat, se pot face capturi de ecran. Snapchat notifică expeditorul când se întâmplă asta. Totuși, există modalități de a ocoli această notificare, ceea ce poate duce la riscul răspândirii conținutului fără consimțământ”, spune Alin Chiriac. Deoarece fotografiile și videoclipurile se șterg după vizualizare, există o tentație mare în rândul adolescenților de a trimite imagini inadecvate sau sensibile, cunoscută și sub numele de „sexting”.
Risc de confidențialitate prin Snap Map
Această funcție permite utilizatorilor să împărtășească în timp real cu prietenii lor, pe o hartă, locul în care se află, ceea ce poate deveni uneori periculos. Totuși, Snapchat permite utilizatorilor să ascundă, din setări, localizarea. „Cu toate acestea, chiar și cu aceste caracteristici, utilizatorii (în special copiii) pot fi curioși sau încurajați să accepte cereri de prietenie de la persoane pe care nu le cunosc, ceea ce poate crește riscul interacțiunilor cu străinii din proximitate”.
Presiunea socială prin Streaks
Dacă erai curios ce anume îi face pe copii să revină des pe această platformă, aici e răspunsul. Un „Snapstreak” sau „Streak” pe Snapchat reprezintă numărul de zile consecutive în care doi utilizatori își trimit reciproc cel puțin un „Snap” (un mesaj text) în fiecare zi. Când doi utilizatori fac acest lucru, un emoji cu flacără apare lângă numele lor, iar numărul de lângă flacără reprezintă zilele consecutive în care au reușit să întrețină această relație. Pentru a menține un Snapstreak, ambii utilizatori trebuie să trimită cel puțin un Snap înainte ca intervalul de 24 de ore de la ultimul Snap primit sau trimis să expire. Dacă acest lucru nu se întâmplă, seria se întrerupe și trebuie să înceapă de la zero.
„Pentru adolescenți, în special, Snapstreaks-urile pot servi ca o formă de validare socială și pot deveni o sursă de mândrie, presiune sau chiar anxietate, dacă există teama de a întrerupe seria. Părinții ar trebui să fie conștienți că poate avea un impact asupra comportamentului on-line al copiilor lor, putând duce la folosirea excesivă a aplicației pentru a menține aceste serii”, explică expertul.
Conținut inadecvat prin funcțiile „Discover” și „Spotlight”
„Discover” și „Spotlight” pot, uneori, să afișeze conținut care nu este adecvat pentru toate vârstele. Cu toate că Snapchat solicită accesul la contractele utilizatorului, locație și alte date personale, dacă aceste date nu sunt gestionate corespunzător poate fi o problemă. Altfel spus, dacă cel mic folosește aplicația de pe telefonul tău, care are alte configurații, ar putea da peste conținut nepotrivit vârstei lui. La fel se întâmplă și dacă părintele nu setează corespunzător vârstei lui folosirea acestei aplicații. Dar și dacă nu urmărește constant ce face copilul în aplicație.
„Natura efemeră a mesajelor poate încuraja unii utilizatori să împărtășească momente sau conținut pe care mai târziu l-ar putea regreta. Pentru a naviga în siguranță pe Snapchat sau orice altă platformă social media, este important ca utilizatorii, în special tinerii, să fie conștienți de aceste riscuri și să utilizeze aplicația cu precauție și sub supravegherea adecvată dacă este necesar”, atrage atenția Alin Chiriac.
Care sunt avantajele Snapchat
Există câteva avantaje în utilizarea Snapchat și a altor rețele sociale pentru copii și adolescenți. Exprimarea creativității (filtrele îi pot ajuta să-și dezvolte abilități creative), învățarea și descoperirea (folosirea în mod responsabil poate duce la dezvoltarea unor competențe digitale), dar și găsirea unei comunități care le poate oferi sprijin (grupurile de suport și comunitățile online pot oferi sprijin și împărtășirea de experiențe). „Acesta e un mare avantaj pentru copiii care nu sunt ascultați, înțeleși sau ajutați corespunzător de părinți. În același timp, astfel de grupuri pot fi, la un moment dat, periculoase, atunci când acolo se află și oameni rău intenționați”, spune Alin Chiriac.
Comparativ cu alte platforme, adaugă expertul, Snapchat are unele caracteristici care pot reduce riscul. Spre exemplu, în Snapchat, e nevoie ca ambele părți să fie de acord înainte de a putea comunica, spre deosebire de alte platforme unde utilizatorii pot primi mesaje de la oricine. În plus, se pot ajusta setările de confidențialitate pentru a controla cine îi poate adăuga ca prieteni și cine le poate trimite mesaje. „Acest lucru poate reduce riscul de a interacționa cu străinii, dar nu îl elimină complet. În ceea ce privește comparația cu alte aplicații, riscul de a vorbi cu străinii depinde în mare măsură de comportamentul individual al utilizatorului și de setările de confidențialitate pe care le alege”.
Cum setăm Snapchat pentru siguranța copiilor
Monitorizarea activității copiilor pe Snapchat poate fi o provocatoare din cauza faptului că mesajele și imaginile dispar după vizualizare. Cea mai eficientă metodă de monitorizare este o relație deschisă cu copilul. În felul acesta, acesta se va simți confortabil să împărtășească experiențele sale on-line. Dar, ca părinți, putem lua și câteva măsuri pentru a ne proteja copiii.
„Să intrăm în setările de confidențialitate ale aplicației și să le ajustăm astfel încât doar prietenii să poată vedea ce postează copilul, nu întreaga comunitate Snapchat. Să selectăm opțiunile care limitează cine poate vedea locația copilului pe harta Snapchat. Asta înseamnă să activăm modul „Ghost” pe Snap Map, pentru a preveni partajarea locației lor cu alți utilizatori.” Snapchat oferă un ghid pentru părinți pe site-ul său web. Pe link găsești funcțiile aplicației explicate și modul de utilizare a setărilor de confidențialitate. Informațiile de pe link sunt disponibile în limba română.
Cum le vorbim copiilor de Snapchat.
Iată câteva sfaturi:
- deschideți discuția despre aplicațiile pe care le folosesc într-un moment relaxat, când copiii sunt dispuși să asculte și să povestească;
- începeți discuția cu întrebări menite să vă ajute să descoperiți ce îl atrage la Snapchat. Vorbiți și despre ce îi place să facă în această aplicație;
- povestiți-le despre siguranța folosirii unei astfel de aplicații. Atrageți-le atenția asupra discuțiilor cu străinii. Explicați-le despre cum rețelele de socializare pot distorsiona realitatea și despre presiunea de a se conforma unor standarde nerealiste;
- vorbiți-le despre consecințele postărilor lor sau ale altora, despre cum aceste lucruri pot afecta reputația;
- spuneți-le ce înseamnă cyberbullyingul și încurajați-i să vă povestească și bune și rele din experiențele lor on-line.