Opinie psiholog: Temele pentru acasă nu trebuie să transforme casa în a doua școală

Opinie psiholog: Temele pentru acasă nu trebuie să transforme casa în a doua școală

Psihologul Ana Niculăeș de la Cabinetul de consiliere psihologică „Consuela”, susține că scopul temei pentru acasă reprezintă întărirea materialului însușit în timpul lecțiilor, dar nicidecum nu trebuie să transforme casa în o altă școală.

Pentru clasele primare se recomandă ca timpul petrecut asupra temelor de acasă să nu depășească 60 de minute cumulate. Este mai eficient ca după 30 de minute de lucru intelectual să se facă o pauză alternată cu mișcări fizice, chiar dacă se reduce la a te ridica de la masa de lucru și a merge la baie sau a bea un pahar cu apă. În general, timpul alocat temelor pentru acasă nu trebuie să depășească 1/3 din timpul petrecut la școală, temele nu trebuie să transforme casa în a doua școală, iată de ce este bine ca profesorii să dozeze corect sarcinile oferite elevilor și să țină cont de faptul că un elev are de pregătit 5-6 alte subiecte concomitent.

Cel mai mare risc este demotivarea școlară, urmat de extenuarea intelectuală. Atunci când elevul se simte copleșit de volumul mare de teme, riscă să devină neîncrezut, să resimtă sentiment de neputință și devalorizare. Și apare întrebarea: ce fel de copii ne dorim să creștem de fapt? Este important să îi învățăm cum să-și gestioneze timpul și să facă față stresului într-un mod constructive. Dar orice organism, dacă este exploatat la maximum, riscă să se epuizeze în timp. În cadrul cercetării mele de doctorat, studiind managementul stresului la copii de vârstă școlară mică, elevii menționează un factor de stres: „Nu avem timp pentru joacă” și neglijarea acestul drept al timpului liber afectează dezvoltarea armonioasă a copilului.

Disciplina la ore și însușirea noilor cunoștințe și abilități se dezvoltă separat ca procese și trebuie tratate ca atare. În mod firesc profesorul nu are dreptul să penalizeze un elev cu note sau teme adiționale pentru lipsa de disciplină. Elevul are obligația să se poarte respectuos cu profesorul și să respecte regulile de conduită în școală și în clasă, foarte des aceste reguli sunt încălcate și când acest lucru se întâmplă este important să înțelegem care este mecanismul din spate, de unde vine nemulțumirea elevului și de ce ajunge frustarea lui să fie atât de putenică încât să fie manifestate prin lipsă de respect. Orice comportament are o explicație și doar atunci când ajungem să înțelegem, putem să intervenim pentru a-l  schimba, dar dacă folosim penalizări care sunt percepute ca fiind incorecte de către elevi, acest lucru doar va crea mai multă frustrare și se va crea un cerc vicios.

Părinții pot discuta acest lucru în cadrul ședințelor, dar este important să înțelegem că profesorii au o curriculă în baza căreia se repartizează numărul de ore pe subiect și volumul de lucru. Pentru schimbări majore sunt necesare modificări de curriculă la nivel național de către Ministerul Educației.

 

Foto simbol: missbsresources.com

Adaugă comentariu