Despre prima apariție pe scenă a marei Soprane Maria Bieșu, ne povestește Maestrul Eugen Doga
- 2024-08-06
- 692
Cunoscutul compozitor din Republica Moldova, Eugen Doga, care în primăvară a făcut 86 de ani, își notează aproape zilnic amintirile pe pagina sa de socializare.
Maria Bieșu s-a născut la 3 august 1935, iar marele compozitor i-a adus un omagiu pe pagina sa de Facebook. „Maria Bieșu a fost o mare artistă, o cântăreață de talie mondială. Ea a adus o mare bucurie lumii care a ascultat-o, susținând concerte pe cele mai mari scene ale lumii", menționează compozitorul.
În postarea Dumnealui putem afla cum a debutat Maria Bieșu, dar și cum s-a născut piesa „Floare dalbă de livadă”, interpretată de către marea soprană, pe versurile lui Petre Darienco:
„În anul 1967 se făceau primele probe de televiziune, în garaj era instalată aparatura. Făceam repetiții pentru radiou și când colo o văd și pe Maricica, colega mea de conservator. Domnul dirijor întrebase: Ce cânți dumneata? Și eu am îndrăznit să spun că am o piesă, dar nu aveam, am mințit, dar tare vroiam. Și pe drum de la repetiție spre cămin am găsit o cărțulie cu poeziile lui Petre Darienco și am scris repede. Nu era problemă de a scrie, pentru că deja aveam bătută mâna. Cu Maricica, din același cămin, am învățat-o și a doua zi am ieșit în eter. A fost prima ieșire în eter în Chișinău, prima ieșire a mea ca și compozitor, iar Maricica a apărut pentru prima dată în calitate de cântăreață", spune Eugen Doga pe pagina sa de Facebook.
Iar regretata Maria Bieșu, a notat cândva… Citare tot de pe pagina de socializare a maestului Doga.
„De Eugen Doga mă leagă o viaţă de om, dacă se poate spune aşa. Colaborăm încă din anii în care eram studenţi la Conservator. Am avut onoarea să cânt primele lui „respiraţii sonore”, cântecele de o rară frumuseţe: Bună dimineaţa şi Floare dalbă de livadă. Au urmat, apoi, noi şi noi flori muzicale, care au răsărit în grădina creaţiei acestui foarte talentat compozitor, iar eu, la rândul meu, am cules aceste gingaşe flori şi le-am prezentat lumii, bucurându-mă de sincere aplauze. M-aş referi aici la câteva creaţii ale lui Doga, care s-au bucurat de un succes fulminant: romanţele eminesciene de o rară candoare Ochiul tău iubit şi O, rămâi, apreciate nu numai la noi, dar şi peste hotare, de asemeni Recviemul.
Consider că statut de capodopere universale au baletul Luceafărul şi valsul din filmul lui Emil Loteanu Dulcea şi tandra mea fiară.
Muzica lui Eugen Doga seamănă cu sufletul lui, el scrie cu inima, cu dragoste de public, de aceea, probabil, a şi devenit foarte popular, creator al unei opere muzicale, care nu se aseamănă cu creaţia nimănui. Se scrie multă muzică, dar, precum observăm, puţin ce rămâne posterităţii. Muzica lui Doga rămâne şi va rămâne, fiindcă muzica lui este asemeni zborului de pasăre, este o creaţie autentică, este ca aerul pe care-l respirăm…” Maria Bieșu.