O familie din Moldova este remunerată de Youtube. Află cine este aceasta
- 2017-02-17
- 22232
Youtube-ul demult nu mai e un mister pentru mulţi dintre tinerii de azi. Oferă posibilitatea să vizionezi gratuit diferite materiale audio-video, iar cei mai dezgheţaţi reuşesc să facă şi bani din asta. Protagoniştii articolului de mai jos, au demonstrat că atunci când imaginaţia, curiozitatea şi ambiţia merg mână în mână, reuşeşti să devii în scurt timp vedetă şi chiar să fii remunerat. Este vorba de Sergiu, Olga şi Jasmina Podoleanu care au lansat pe Youtube „Jasmina Show”, canal ce în mai puţin de şapte luni a adunat peste 70 de filmuleţe, peste 28 de mii de abonaţi şi peste 7 milioane de vizualizări. Cum a fost posibil? Ne-au povestit chiar părinţii.
Mai întâi cine e Jasmina? E o fetiţă cochetă din Chişinău, care încă merge la grădiniţă, dar care a devenit deja o mică vedetă în rândul semenilor săi, mai ales că tot mai multă lume o recunoaşte în stradă şi face selfie cu ea. Dar până să ajungă la o asemenea performanţă, fetiţa a muncit luni de zile alături de părinţii săi pentru a „scoate” pe Youtube diferite filmuleţe distractive şi de instruire pentru copii - jocuri, provocări, DIY-RI (prepararea/confecţionarea a diferite lucruri în condiţii de casă), aplicaţii, despachetarea jucăriilor, experimente şi momente din viaţă.
Totul a pornit acum aproape un an, când Sergiu şi Olga Podoleanu au remarcat cu câtă încântare Jasmina urmăreşte diverse vloguri pentru copii şi tutoriale de pe canalele de Youtube ruseşti. „Jasmina era mereu impresionată de tutorialele de pe Youtube făcute de copii. Deşi cele mai multe erau în limba rusă, ea nu se sătura să caute noi şi noi video-uri despre: cum se confecţionează unele lucruri, cum se despachetează jucăriile, dar şi multe alte lucruri interesante. Între timp, îi povestisem unui prieten despre pasiunea Jasminei, iar acesta ne-a spus că de fapt acei copii (sau în unele cazuri, părinţii lor) nu doar pur şi simplu postează, ci şi câştigă bani din asta”, spune Sergiu. „În baza celor vizionate, am început şi noi să discutăm în familie anumite idei pe care am fi putut să le filmăm. Aşa a apărut „Jasmina Show”.”
Pentru părinţii care ar dori să încerce şi ei experienţa familiei Podoleanu, Sergiu vine cu câteva recomandări: “De la ce să pornească un părinte care doreşte să lanseze ca şi noi un canal pe Youtube? De la dorinţa de a-şi sacrifica din timpul său liber. De la originalitate – pentru că asta aduce mulţi abonaţi. De la necesitatea de a fi mereu la curent cu ultimele schimbări în domeniul pe care ai decis să îl abordezi. În cazul nostru este vorba de tot soiul de jucării, aplicaţii pentru copii etc. De asemenea, trebuie să îţi cunoşti publicul ţintă şi să interacţionezi cu el. Noi am obţinut mulţi abonaţi după ce am început să distribuim filmuleţe „Jasmina Show” în grupurile de părinţi de pe reţelele de socializare. Înainte de a începe a posta filmuleţe pe youtube, informaţi-vă: răscoliţi internetul sau discutaţi cu vloggerii care au experienţă în domeniu.
Vedeţi care sunt plusurile, minusurile şi care sunt paşii ce trebuie făcuţi pentru a avea success. Dar cel mai important este scopul pe care doriţi să îl atingeţi, chiar dacă la început va fi mai greu (aşa a fost la noi, până am adunat 100 de abonaţi, iar după am prins curaj). Iar pentru ca să câştigaţi şi bani din filmuleţe, atunci trebuie să vă conectaţi la Adsense sau să colaboraţi cu un partener Youtube. În cazul nostru , am optat pentru „Freedom”, un partener din SUA. Datoria lui este să ne ajute când avem neclarităţi ce ţin de canalul nostru şi să ne promoveze, iar pentru asta, el ia un anumit procent din banii pe care ni-i achită Youtube (iniţial raportul era de 60% ni se achitau nouă, la 40% i se achita partenerului). Acum procentul de achitare s-a schimbat în favoarea noastră. Este de 90% la 10% fiindcă am crescut. Puteţi şi să renunţaţi la parteneri. Cert e că noi am avut doar de câştigat de pe urma lui. Atunci când am încălcat de două ori regulamentul folosind o melodie, care avea drept de autor, Youtube-ul ne-a avertizat, iar partenerul ne-a sfătuit cum să ieşim din această situaţie. Noi am modificat-o şi am mers înainte. În cazul altora, Youtube pur şi simplu i-a blocat”.
Cât priveşte investiţiile, în cazul familiei Podoleanu, acestea au fost minime. Au început să facă filmuleţe cu o cameră foto profesională, primită cadou. „Dar cunosc abonaţi care au început să filmeze chiar şi cu telefoanele mobile. Adică iniţial nu aveau o calitate foarte bună a video-ului. Dar între timp au avansat şi acum fac nişte filmări extraordinare – de la idee şi decor, până la imagini de înaltă calitate şi montări profesioniste. Deci, lipsa tehnicii nu trebuie să fie un impediment. Însăşi filmuleţele – în cazul nostru, acestea cer cheltuieli puţine. Totul depinde de subiectul abordat. Noi, spre exemplu, multe materiale le avem acasă. Dar se întâmplă să mai şi cumpărăm câte ceva”.
Montajul se poate face prin mai multe programe. Sergiu spune că foloseşte „Vegas Pro 13”, un program foarte uşor de editat filmuleţe. Pentru cei care sunt noi în domeniu, Youtube-ul oferă diferite filme ajutătoare, în rusă sau în engleză.
„De obicei, postăm câte două filmuleţe pe săptămână – ceea ce înseamnă că ne ia cam o jumătate de zi pentru stabilirea ideii, pregătirea decorului, inventarului, apoi circa 30 de minute – două ore ne ia filmarea şi de la o oră până la cinci ore editarea filmului. Cei drept acum lucrurile decurg şi mai repede, pentru că între timp am obţinut exprienţă în toate – de la lansarea ideii până la plasarea produsului final”, spune Olga.
Remunerarea diferă de la o lună la alta. Prima lună a fost ceva mai puţin de 10 dolari, iar acum după şapte luni de activitate suma s-a ridicat de câteva ori. Yotube-ul achită pentru vizualizări comerciale (adică cele care conţin publicitate), aşa că suma câştigată depinde de numărul acestor vizualizări.
Cum s-a schimbat Jasmina pe parcursul celor şapte luni de la lansarea canalului? „A devenit mult mai deschisă, mai creativă în faţa camerei”, recunoaşte Olga. „Şi nu doar Jasmina s-a schimbat, ci şi noi. Am început să petrecem mult mai calitativ timpul împreună. Pentru că mereu ceva improvizăm, discutăm, dezbatem noi subiecte pentru canalul ei de youtube. Am învăţat şi noi, între timp, o sumedenie de lucruri la care anterior nu acordam nici o atenţie. De exemplu, cum alegem corect plastelina, astfel ca aceasta să nu fie toxică sau cum putem s-o facem în condiţii de casă”.
Având deja o primă experienţă cu „Jasmina Show”, soţii Podoleanu au lansat de curând un al doilea canal de Youtube „Melly Karamely” pentru mezina lor Melissa. „Acest canal e indicat mai mult copilaşilor mici. Pe el postăm jocuri de dezvoltare pentru micuţi, vloguri la diferite terenuri de joacă şi unele momente interesante din viaţa unui copilaş. Melissa e micuţă şi nu prea realizează că e filmată şi e foarte naturală, iar noi transformăm toate filmările în jocuri, ca să îi fie şi ei interesant. Este foarte important ca totul să fie realizat binevol si cu plăcere!”
Planurile de viitor ale familiei Podoleanu, legate de aceste două proiecte sunt foarte optimiste. „Vrem să ne dezvoltăm, să ne perfecţionăm şi să creştem, adică să creştem numărul de abonaţi. Vrem ca sursa noastră principală de venit să vină de la aceste două canale, astfel ne vom permite să investim mai mult timp în filmare şi să postăm filmuleţe mai des. Scopul nostru este ca munca depusă, care nu doar poate aduce venit, dar şi plăcere, să fie doar pe Youtube.
Foto: arhiva personală