Tehnici pentru a depăși anxietatea socială

Tehnici pentru a depăși anxietatea socială

Frica este un mecanism de apărare care are ca scop supraviețuirea speciei, prin urmare este firesc să o simțim. Anxietatea socială este un disconfort resimțit în public, în diferite situații, care devine copleșitor și duce, de regulă, la evitarea situațiilor delanșatoare, generând retragere și izolare. Iată ce putem face pentru a relaxa în prezența celorlalți, transmite smartliving.ro

Anxietatea socială sau fobia socială este o tulburare anxioasă caracterizată printr-o angoasă ce apare în situații de interacțiune socială sau în situații de performanță (examen oral, interviu de angajare, întâlnire). Ea poate fi asociată cu o timiditate extremă. Atunci când suntem timizi, nu îndrăznim, dar când avem anxietate socială ne este frică de a fi judecați de ceilalți. Anxietatea socială face parte din marea familie a tulburărilor de anxietate (aproximativ 13% din populație) fiind cea mai frecventă fobie. Este mai frecventă în cazul femeilor decât al bărbaților și apare în copilărie sau adolescență între 8 și 15 ani.

La persoanele cu anxietatea socială, această frică devine excesivă și copleșitoare. Persoana se poate panica și încearcă să evite situațiile care îi amintesc de obiectul fricii sale.

Anxietatea socială, simptom al stimei de sine scăzute

În toate aceste situații persoanele cu anxietate socială se simt judecate negativ de către ceilalți și aceste critici reflectă viziunea asupra propriei persoane, respectiv o stimă de sine scăzută. Este vorba aici și despre autodevalorizare care se focalizează pe sentimentul de inferioritate („Nu am nicio cultură, se va observa acest lucru”, „Nu sunt la înălțime” sau „Par a fi prost”) sau pe teama de a se da de gol arătându-și emotivitatea.

Această anxietate este însoțită adesea de următoarele simptome:

  • Palpitații și accelerarea ritmului cardiac
  • Tremurat, adesea generalizat în tot corpul
  • Transpirație excesivă
  • Uscarea gurii
  • Dureri musculare
  • Dureri de burtă
  • Diaree sau inconfort abdominal
  • Înroșirea feței
  • Confuzie
  • Dificultate de a vorbi și de a stabili contact vizual

Antrenează-te: persoanele cu anxietate socială au tendința să se panicheze pentru că le este teamă că nu vor avea nici un subiect de discuție. Pregătește-te dinainte cu câteva subiecte cu care te simți confortabil: muzică, cinema, politică, animale, orice subiect este foarte bun. Poți pune întrebări interlocutorului, toată lumea se bucură atunci când altcineva se interesează de viața sa. De exemplu „Cum ai cunoscut persoana care organizează petrecerea?” este o întrebare pentru a sparge gheața.

Fă exerciții de relaxare măcar o dată pe săptămână pentru că în caz de fobie socială sistemul parasimpatic este dereglat și devii hipervigilent.

 

Adaugă comentariu